Hoe voorkom ik dat mijn moeder Haldol toegediend krijgt? uiteraard is ze wat warrig in het algemeen ziekenhuis voor onderzoek. ze is 78 jaar.

ze is uit de thuissituatie. na 6 dagen ziekenhuis hebben we haar met weekendverlof: het gaat pima! de internist lijkt weinig aanspreekbaar.

Toegevoegd na 15 uur:
Inmiddels begreep ik van de verpleegkundige dat haldol geven tot het standaard-protocol behoort bij hen die: in de 'war' zijn/overkomen. hier wordt anti-psychotica gebruikt om oude mensen de mond te snoeren, gewoon standaard toegepast bij ouderen waarvoor geen tijd is ze op en normale manier te kalmeren. ik vind het vreselijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd. ze is in een 'vreemde' niet thuis situatie. lijkt mij logisch dat je daardoor warrig wordt. ipv zo nodig: 1x haldol is dat plots veranderd in 3x dgs. met m.i. alle gevolgen van dien: xtra stijfheid, parkinson achtig gedrag, meer herseninfarct-kans....
lijkt of er geen tijd is om haar te kalmeren dmv een gesprekje. ik heb aangeboden: bel mij, ook 's nachts, laat me met haar praten, er zit een uur rijden tussen haar en mij.

Het beste antwoord

Als het daadwerkelijk zo is dat je moeder dit middel alleen toegediend krijgt omdat het zo makkelijk is voor het verplegend personeel, vind ik dat een zeer kwalijke zaak. Helaas kunnen wij dat vanaf hier niet beoordelen, maar ik snap zeker je zorgen.

Als je moeder in staat is om zelf aan te geven wat ze wil en wat niet, dan kan zij in een gesprek duidelijk aangeven dat zij geen haldol meer wil. Als er een goed alternatief is voor die momenten waarop ze gekalmeerd moet worden (bijvoorbeeld contact zoeken met jou, even een rustig gesprek met een verpleegkundige, of indien mogelijk een ander middel) dan zie ik geen enkele reden waarom dit verzoek niet gehonoreerd kan worden. Zolang je moeder niet gedwongen opgenomen is en geen gevaar voor haarzelf of omgeving, mag zij zelf aangeven welke behandeling ze wil en welke niet.

Alleen: in een ziekenhuis kunnen specialisten soms behoorlijk eigenwijs zijn, en zeker als je er opgenomen bent, is het moeilijk voor jezelf op te komen. De internist is dan de koning op zijn eigen afdeling, en doet gewoon wat hij wil. Of dat hier het geval is weet ik niet, maar ik heb genoeg meegemaakt om me daar iets bij voor te kunnen stellen. In dat geval zal een gewoon gesprek helaas niet altijd helpen. Dat zou moeten, (immers de patiënt heeft het laatste woord in deze situaties, niet de arts. Helaas vergeten ze dat allebei wel eens) maar de praktijk kan soms weerbarstig zijn. Je zou dan formeel kunnen vragen om een second opinion van een geriater of (ouderen)psychiater, en desnoods via de huisarts van je moeder het verzoek neerleggen bij een specialist in hetzelfde ziekenhuis om haar eens te beoordelen. Dat zou de internist moeten doen (behandelend arts moet eventuele second opinion regelen) maar als die ook hier geen oren naar heeft, moet je misschien andere wegen bewandelen. Vergeet daarnaast niet dat de verpleegkundigen op de afdeling ook een flinke vinger in de pap hebben, en vaak precies weten voor welke argumenten de arts gevoelig is en voor welke niet. Als je hen dus meekrijgt in je zorgen om het vele haldol-gebruik, sta je allicht sterker.

Sterkte verder, het is echt een lastige situatie. Het zou anders moeten werken, maar in een situatie waarin je afhankelijk bent (zoals tijdens een opname) kan de praktijk soms erg weerbarstig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt, hier ga ik verder mee aan de slag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inmiddels zijn alle tranquilizers en anti-psychotica gestopt zodat Mam precies is zoals ze is. heel fijn, wat minder is dat ze toch wat vergeetachtig blijkt en nu en dan gedesoriënteerd. grrrrr. dus geen haldol, geen lorazepam, geen diazepam. gelukkig. eerst een goede diagnose.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat enorm vervelend zeg, dat ze nu toch wat verward blijft. Maar je hebt zeker gelijk dat het dan júist belangrijk is om het beeld niet te vertroebelen met medicatie die gedrag en cognitie beïnvloedt. Ik weet natuurlijk niet wat er speelt en wat de aanleiding was voor opname in het ziekenhuis, maar kan het zijn dat een fysiek probleem (mogelijk het probleem waar ze voor opgenomen werd) deels de verwarring beïnvloedt? Zeker ouderen kunnen heel snel reageren met verwarring bij relatief onschuldige dingen als een infectie, uitdroging of een gewone dosering van receptmedicatie. Maar ik lees dat je zelf in de psychiatrie hebt gewerkt, dus dat soort dingen weet je dan wel natuurlijk. Sterkte met je mama!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd fysieke problematiek van div. pluimage. oa longontsteking, ontlasting in de buik, blaask.(in welk stadium?), niet goed ingestelde suiker.

Andere antwoorden (4)

Dat kunt u niet; dat kan alleen uw moeder. U kunt hoogstens een gesprek met de voorschrijvende arts aan gaan en u kunt uw moeder proberen te overtuigen dat ze dat medicijn beter niet in kan nemen, maar dan moet u goede argumenten hebben. Bent u zelf medisch geschoold ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb op psychiatrie gewerkt.
mam is oud-er en zwak. men geeft deze medicatie vor de rut op de afdeling, om har kortstondige verwardheid de kop in te drukken.
Uiteraard weet ik niet hoe uw moeder er psychisch aan toe is en zelf besluiten kan nemen of dat u daarvoor gemachtigd bent. Als dit het geval is kunt u aangeven,er zelfs op staan, dat u niet meer wilt dat uw moeder Haldol krijgt,als uw moeder daar zelf nog toe in staat is kan zij dit zelf doen,eventueel met steun van u.
Uit ervaring weet ik dat iemand door dit medicijn ernstige hallucinaties kan krijgen waardoor ik er zelf ook voor gezorgd heb dat het bij mijn moeder gestopt werd. Bij deze wens ik u en uw moeder veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou een lijst maken met veranderingen die je ziet bij je moeder, zoals de Parkinson achtige verschijnselen. Leg deze voor aan de internist en geef aan dat je je erge zorgen maakt.
Komt de internist zélf niet met verlaging of het stoppen van de Haldol, vraag er dan om.
wat ook kan helpen is de huisarts van je moeder eens om advies vragen en je kan altijd een second-opinion vragen.
Succes, ik begrijp goed dat je niet wil dat je moeder Haldol krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet gemachtigd zijn om de keuze te kunnen maken voor je moeder. Allereerst is de vraag waarom men Haldol wil toedienen en welke overwegingen daarbij zijn gemaakt. De voorschrijvend arts moet je dat kunnen vertellen. Niet is uit te sluiten dat Haldol wel degelijk geindiceerd is. Ik begrijp desondanks je scepsis