Welke shampoo werkt echt tegen roos?

Ik weet bijna zeker dat het roos is want er zitten van die bolletjes in m'n haar die vettig aanvoelen en het jeukt heel erg. Het zijn geen luizen (ze bewegen niet enzo). En ik heb allerlei shampoos geprobeerd, zoals head en shoulders maar daardoor wordt het alleen maar erger.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Pas als je zeker weet dat het roos is, kan je gaan beginnen met een anti-roosshampoo. Als er witte bolletjes aan je haar zitten en je kan het makkelijk losmaken dan is het waarschijnlijk geen hoofdluis en ook geen roos (dat zijn echt schilfers). Wel kan het een soort huidaandoening zijn waar je een medicinale shampoo voor kan krijgen van de huisarts.
Ik heb dit wel vaker gezien in de kapsalon en toen twijfelde ik ook over hoofdluis, maar diegene was naar de dokter geweest en die had een huidaandoening/ziekte geconstateerd. Niet ernstig, wel lastig.
Dus ga eerst even naar de dokter. Anti-roosshampoo's zijn vaak aggressief. De hoofdhuid moet juist tot rust gebracht worden en niet geprikkeld.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wij van Head and Shoulders bevelen Head and Shoulders aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roos zijn huidschilvers die als kleine sneeuwvlokjes uit je haar kunnen vallen.
Bolletjes duiden op luizeneitjes, van daar ook de jeuk.
Even naar de apotheek voor een middeltje.
Anders even naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je geen roos,maar neten! Dat zijn wel luizen,maar dan in nog ongeboren toestand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Head and Shoulders. Staan ze om bekend dat ze goed tegen roos werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eerst eens OF het wel roos is. Roos is bij de meeste mensen namelijk schilfervormig, dus platte schilfertjes. Kan wel jeuken trouwens. En kan ook wat vettig zijn, hoewel droog vaker voorkomt.

Vraag het bij twijfel aan de kapper, die kunnen het je zo vertellen.

Je kunt ook een donker (liefst zwart) kledingstuk aantrekken, en dan eens flink met je handen door je haren warren. Als het dan gaat "sneeuwen" op je zwarte kleding, heb je roos.

ALS het roos is, kan ik je ketoconazol van harte aanbevelen. Ik had het vroeger ook. Dat begon met redelijk grote, harde schilfers die nog aan de hoofdhuid vastkleven. Wanneer die vanzelf loslieten, braken ze in kleine schilfertjes: roos.

Ik had het vroeger behoorlijk erg. Gebruikte antiroosshampoo. Dat hielp wel, maar niet voldoende.

Ik ben toen Ketoconazol gaan gebruiken. Dat is een speciaal soort shampoo. Na ongeveer drie weken was ik helemaal van mijn roos af!

Vanaf dat moment kon ik mijn haren wassen met normale shampoos zonder weer roos te krijgen.

Na anderhalf jaar of zo kreeg ik opnieuw roos. Ik heb toen opnieuw een tijdje met Ketoconazol gewassen. Daarna was de roos weg. Dit was ruim zes jaar geleden, sindsdien nooit meer roos of andere schilfers gehad.

De theorie is dat roos wordt veroorzaakt door een schimmel die zich vooral op de hoofdhuid thuisvoelt. Die schimmel zorgt voor de schilfers. De schimmel zorgt ook voor lichte jeuk, waardoor jij gaat krabben en de schimmel verspreidt.

Ketoconazol doodt die schimmel. Is je hoofdhuid eenmaal schimmelvrij, dan blijft dat zo.

Ik heb nooit geverifieerd of deze theorie klopt; bij mij heeft het in ieder geval uitstekend gewerkt.

Officieel moet je ook je kleding, jassen, mutsen, capuchons, sjaals, en al je beddengoed heel goed en heet wassen, of ook met Ketoconazol insmeren, tijdens het volgen van de waskuur. De schimmelsporen kunnen zich daar immers schuilhouden, en je hoofdhuid vandaaruit opnieuw besmetten.

Ik heb dat nooit gedaan, omdat ik toen niet wist dat het nodig was. Misschien dat ik daarom anderhalf jaar later opnieuw werd geïnfecteerd.

Toegevoegd na 1 uur:
Plotselinge ingeving:

Gebruik je conditioner of iets vergelijkbaars? Zo ja, smeer die eens op de rug van je hand, goed laten drogen, en kijken of zich vettige bolletjes vormen.

Ik bedoel, misschien komen die bolletjes van een verzorgingsproduct dat je zelf in je haar smeert, en waarvan je misschien iets teveel gebruikt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ga langs je kapper en vraag wat hij/zij ervan vindt. Roos is geen bolletjes maar allemaal hele kleine schilfertjes. Dat het vettig aanvoelt komt waarschijnlijk doordat je krabt, daardoor stimuleer je de talgproductie van je hoofdhuid. Het lijkt mij meer op luizeneten. En de luizen zul je waarschijnlijk ook niet zo snel zien want ze nemen de kleur van je haar aan. Je kan ook even je haar gaan kammen met een wit papier eronder. Als je luizen hebt, zul je dat gegarandeerd zien op het papier. Niet te lang met je jeukende hoofd rond blijven lopen want als het luizen zijn dan breidt de plaag zich snel en explosief uit! Succes.