Mijn negen jarige zoon is obsessief met voeding en afvallen bezig, wat kan ik doen?

Mijn zoon vindt zichzelf te dik, en zijn zusje vertelt hij dagelijks dat ze te veel beleg op haar boterham doet etc en dat ze "vet" is. Mijn dochter wordt er gek van en ik ook. Wij eten thuis gezond en lekker, en wij zijn zeker niet te dik. Mijn zoon is pezig en heeft spillebenen, die hij te dik vindt. Mijn achtjarige dochter heeft nog een beetje een bol kinderbuikje, maar heeft zeker geen overgewicht. Ik zelf let er op dat ik niet zeur over mijn lijf, alhoewel ik vind dat ik een beetje te dikke billen heb, maar ik zeg trots dat ze "erg lekker om op te zitten zijn". Ik ben wel met gezonde voeding bezig, we eten veel groente en fruit, biologisch, en vers. Dit niet per se om af te vallen, maar omdat ik er achter ben dat ik anders heel erg futloos ben. Ik ben ook niet kritisch naar andere eetgewoontes toe in andere gezinnen en zeg ook geen negatieve dingen over mensen met overgewicht. Kortom, het ligt echt niet aan mij, en ik weet niet waar het vandaan komt. Ik kan het niet aan zijn verstand brengen dat hij zijn zusje onnodig kwetst en voor zijn eigen lijf absurd bezig is. Hij weigert snacks en lekkernijen en als ik het aandring geeft hij toe om daarna vervolgens als een gek lichaamlijke oefeningen te doen. Wie herkent dit of wie heeft tips? Ik maak me steeds meer zorgen. Voor de rest is het een heerlijk mannetje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat je best een zoektochtje start naar wie/wat de katalysator is geweest voor zijn obsessie.
Een 9-jarige jongen, een kind nog, moet toch ergens die 'kennis' vandaan hebben.

Een juf die obsessief bezig is met diëten ?
Schoolvrienden ?
Hebben ze in de klas het onderwerp "anorexia" té uitvoerig belicht ?

Moet moeilijk voor je zijn. Hou dat heerlijke mannetje maar zeer goed in de gaten en roep tijdig professionele hulp in.

Succes en veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, je lijkt me een moeder die zeer opmerkzaam is en dicht bij haar kind(eren) staat. Alvast een dikke pluim voor jou. Die breakdance-leraar... het eerste wat in me opkomt is dat jouw zoon er enoooorm naar opkijkt en hem zeer 'cool' vindt. Zulke idolatrie is normaal voor zo'n kereltje. Is er een vader thuis (als ik dat mag vragen) ?
Zo neen, zou het kunnen dat jouw zoon de leraar als een soort van Groot Voorbeeld neemt , hem als het ware verheerlijkt en àlles wat ie zegt té serieus neemt ?
En ook al waren die boodschappen niet dwingend, toch kan het nuttig zijn als je die boodschappen in dezelfde context interpreteert als jouw zoon dat doet/deed. Als een persoon die ik heel erg vertrouw, waardeer en respecteer mij iets vertelt, kan ik evenmin echt kritisch blijven.
Ik geef je nu een voorbeeld uit Goeievraag. Ene zekere heer met een indrukwekkende palmares van perfecte antwoorden en medailles; ik zal zelden twijfelen aan z'n inzichten en ervaringen. Waarom ? Omdat die heer gewoon de 'waarheid in pacht heeft' en voor mijn part dat ook bewezen heeft.
Misschien speelt er bij jouw zoon ook iets soortgelijks ? Hey, het komt wel goed hoor.
Ben benieuwd naar verder nieuws van jou.

Andere antwoorden (6)

Ik kan maar 1 ding uitbrengen: de huisarts. Dit is toch wel erg merkwaardig voor een 9-jarige jongen, zeker als het helemaal niet uit de familie komt. Zou het kunnen dat hij gepest wordt op school, of daar 'gedwongen' wordt? Anders kan alleen de huisarts nog uitsluitsel geven, of zelfs een goed met je zoon hierover praten. Succes en sterkte!

Toegevoegd na 26 minuten:
zelfs een = zelf eens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastig....

Kijk eerst eens hier http://www.bmikinderen.nl/ of je kinderen werkelijk een goed gewicht hebben en zoja, laat ze dat zien en spreek af dat er dus niet meer over gepraat wordt in huis.

Zie het als schelden, dat laat ik ook niet toe in huis.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik denk dat je dit eerst moet doen, en moet bespreken waarom hij dit denkt en waarom hij daar zo mee bezig is.

Als het na een maand niet helpt kun je altijd nog verder gaan zoeken via de huisarts. Meteen je kind laten merken dat dit niet goed is en dat je hulp moet hebben kan ook verkeerd werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent er dus al langer mee bezig... Ga eerst hulp zoeken ZONDER je zoon erbij, dus in de opvoeding. Verder absoluut niet meer accepteren als hij die dingen zegt. Kijk waar je hem mee kunt pakken (computerspelletjes, tv kijken of wat dan ook).
Het was juist van de week nog in het nieuws. Dat mensen meestal denken dat alleen meisjes eetstoornissen ontwikkelen. Maar dat het dus wel degelijk ook bij jongens voorkomt. Eén op de tien anorexia-patiënten is een jongen. Zelfs een jongetje van zes jaar bevindt zich onder de Britse anorexia nervosa patiënten. Jongens ervaren tegenwoordig evenveel druk als meisjes wat het zelfbeeld en schoonheidsideaal betreft. Scholen moeten dringend werken aan het zelfbeeld van kinderen.

Het is heel goed om hulpverleners om raad te vragen over jouw zoon, want alleen de ouders kunnen het vaak niet oplossen. Bespreek het met jullie huisarts. Praat met een vertrouweling op de school van je zoon.
Geef je zoon duidelijke waardering. Doe dingen met hem die hij leuk vindt, en stimuleer hem om zelf leuke dingen te doen. Laat hem weten waar hij goed in is. Zodat hij af kan stappen van het idee dat hij zijn zelfbeeld kan verbeteren door controle over zijn lijf te hebben, maar dat hij ziet dat er genoeg mogelijkheden zijn om zich goed bij te voelen.
Amadea
11 jaar geleden
Kijk met welk familie lid hij het beste kan vinden bijvoorbeeld oma. Licht haar in en kijk of zij met hem kan praten. Meestal is het zo dat als ouders het zelf proberen uit te vogelen dat er ruzie komt en het kind dicht klapt. Zorg ervoor dat na het gesprek 'oma' iets leuk gaat doen wat juist niet met eten te maken heeft. Hierdoor zorg je er voordat hè kind er wel over na denkt maar dan later. En het geen rot gevoel heeft naar het gesprek.

Praat met leraren van je kind waar ze het over gehad hebben. Kijk of hier ergens een oorzaak zit. Ligt de leraren in en vraag of ze iets over gezond eten kunnen behandelen.

Als het echt te extreem begint te worden kan je het beste een kinderen pshyghiater om hulp vragen. Houd er rekening mee dat ze therapie kunnen gaan geven. (geen zorgen therapieën voor dit soort dingen zijn niet erg. Er word gewoon gekeken baar hoe en wat.)

Veel suc6 en strekte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het lijkt mij belangrijk om er achter te komen waardoor hij zo obsessief is, misschien verbergt het iets heel anders, wat hij zelf ook nog niet weet.
ik zou blij zijn als mijn kind niet wilt snacken! :o)
het zegt iets over zijn karakter,
als hij overal zo vol overgave in gaat dan gaat hij het nog ver schoppen! :o)

zou je eens kunnen proberen met hem mee te gaan in zijn idee, naar mijn idee helpt het om uitgebreid kennis op te doen.
er is veel informatie over voeding, het is belangrijk te weten hoeveel je nodig hebt en waarvoor je het nodig hebt en ook het tegengestelde moet duidelijk worden, dat als hij niet genoeg van iets binnenkrijgt ook niet goed is.
laat je hem wel eens helpen met koken? dat vindt hij mss wel heel leuk en interessant.

er zijn voedingsmiddelen die goed zijn voor elk type mens, ga eens na wat voor type hij is volgens de 5 elementen, hout, vuur, aarde, metaal of water en die hebben zo hun eigen voedingsbehoeften en afkeren, het zou kunnen helpen om hem in evenwicht te brengen.
heeft hij nog meer symptonen volgens een bepaald element?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laten zien dat hum bmi in order is was zeker een goede zet!! + voor pelle.
wel jammer dat het niet geholpen heeft.
ik ben geen kinder psychiater en ook geen dokter. dus een garantie van succes wil ik niet geven.
maar het feit dat deze jongen gezond wil leven en daar zoveel energie in stopt is zeker te waarderen.
ik denk dat je dat niet tegen moet werken maar moet gebruiken.

deze jongen doet er alles aan om gezond te zijn, dat dit hem zelf ( zoals je eerder aangaf "Mijn zoon is pezig en heeft spillebenen") in gezondheidsproblemen brengt.

wat ik zou doen is hem motiveren om gezond te leven maar wel laten zien dat hij een grote fout maakt.
gezond leven heeft namelijk niks te maken met brood mager zijn.

laat hem een foto van phil Heath zien: http://3.bp.blogspot.com/_g93bcGvgWBo/SGfMGArJVnI/AAAAAAAAEAM/XWVGnYyN1QY/s1600/PhilHeath-MMI-Unk-498.jpg

dit is een bodybuilder met nog geen grammetje vet op zijn lichaam. deze man is dus niet dik maar wel extreem gespierd.

uw zoon is waarschijnlijk zeer intelligent (omdat hij hier al mee bezig is op zo’n jonge leeftijd) deze motivatie en intelligentie kan je mischien op deze manier omzetten naar iets positiefs. sporten en gezondheid, en dus ook voldoende calorieën binnen krijgen.

ik zou eerst zijn reactie afwachten voordat je naar de dokter gaat. heel misschien dat dit werkt, zo niet kan je direct daar na ook nog naar de dokter.

een kind staande houden en zeggen dat hij verkeerd bezig is werkt altijd negatief.
op deze manier geef je hem een duwtje in de rug, complimenteer je hem met zijn motivatie en help je hem te sturen naar een gezonder leven.

succes!! we wachten met spanning af