Welke hartslag moet ik - als 26-jarige - tijdens mijn cardio-oefeningen aanhouden om zo veel mogelijk af te vallen (vet te verbranden)?

Ik ben tijdens het afgelopen voetbalseizoen (mede) door blessures ongeveer 10kg aangekomen. Aan het begin van de winterstop ben ik met cardio-oefeningen in de sportschool begonnen om weer fit aan het begin van de voorbereiding op het komende seizoen te beginnen.

Ik lees op internet echter verschillende verhalen m.b.t. de hartslagfrequentie die ik tijdens de cardio-oefeningen aan moet houden.
Op sommige sites hebben ze het over 65% van de max hartfrequentie (bij mij 125-130 hartslagen per minuut).
Op andere sites geven ze aan dat dit gerust 155 kan zijn.

Wie weet hoe dit precies zit en kan mij ook uitleggen waarom dit zo is? Ik ben toch wel erg benieuwd of ik goed bezig ben...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weten ze op de sportschool precies!! Als het tenminste een goede sportschool is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar daar spreken ze elkaar dus ook een beetje tegen... De een zegt rond de 130, de ander rond de 155...

Antwoorden (3)

Ik zou dat niet via internet vragen. Je kan het beste persoonlijk in een goede sportschool die begeleid advies vragen en wat te doen. Raadpleeg eerst je huisarts. Misschien wil die eerst kijken of je geen onregelmatigheid hebt. En luister in de tussentijd tijdens het sporten goed naar je lichaam. Als je t idee hebt dat je hart uit je lichaam klopt, ben je niet echt goed bezig. Ook al voelt dat soms lekker. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen de 80 en 85% van je maximale hartslag is de optimale bandbreedte om te trainen als je vet wilt verbranden. Als richtlijn kun je 220-26 (je leeftijd) nemen voor de maximale hartslag. De bandbreedte is dus 80/85% van 194 en dus tussen de 155 en 165.
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dit is een algemeen gemiddelde voor mannen. Om je persoonlijke optimum te berekenen zul je een meting moeten laten uitvoeren in een sportschool. Ook kan bijvoorbeeld medicijngebruik een hartslag sterk beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je me dan misschien vertellen hoe het komt dat dit op sommige sites als 'conditioneel trainen' aangemerkt wordt en de lagere 60-70% als vetverbranding? Of heb je misschien een bron waar ik iets terug kan vinden?
paulus811
11 jaar geleden
De optimale hartslag voor vetverbranding staat o.a. op deze site http://www.mannen-gezondheid.com/fitness-vetverbranding-hartslag.html
Je vetverbranding hangt alleen indirect af van je hartslag, en direct van de beschikbare hoeveelheid zuurstof. Als je namelijk te weinig zuurstof tot je kan nemen ga je glucose verbranden (voor vetverbranding is relatief meer zuurstof nodig).

De beste test om te kijken of je goed bezig bent is door naar je ademhaling te kijken. Als je namelijk tijdens de workout een gesprek zou kunnen voeren zit je goed. Dit houd namelijk gelijk rekening met je conditie. Die sites die over hartslag beginnen komen op die uiteenlopende cijfers omdat je hartslag heel erg afhangt van je conditie en leeftijd.

Al voor je buiten adem raakt ben je 0,0 vet aan het verbranden.