Waarom zijn sommige weertypen van invloed op het humeur van een mens?

Ik ben zo gevoelig voor dit sombere donkere weer.Herken je dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zonnig plusje voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh heeeel herkenbaar. Doe mij de zomer maar! Ik word zo chaggie *en lui* van dit weer!

Het beste antwoord

Weertypen hebben invloed, altijd. Maar het grappige is dat de invloed ook afhankelijk is van wat je doet.

Als ik door wind en regen mijn werk heb moeten doen (ongeveer 3 uur buiten) schijnt bij mij van binnen de zon, daar word ik echt vrolijk van.
Maar als ik het vanachter het raam bekijk is het in mij net zo donker als buiten (eventjes dan hè).

De zon (zomer) eveneens, binnen 'ja lekker de zon schijnt', maar na 3 uur ploeteren door 30 graden vind ik die zon niet zo lekker meer. Ik zit een stuk minder in de tuin sinds ik dit werk heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik denk dat je een soort van type bent, een zomer type of een winter type, ik ben duidelijk een mooi weer type, langere dagen, lekkere temperaturen, meer genieten van het buiten!
Ik ken ook mensen die duidelijk van koude houden, geen zomervakanties maar meer naar Noorwegen en groenland, wintersporten en het nooit koud hebben..

ik zeg weleens ik ben in het verkeerde land geboren, ik kan echt super chagrijnig van druil weer worden en donkere dagen.. zelfs tot griep gevoel toe heb het ook bijna altijd koud.. de een vind het heerlijk om binnen met een goed boek en de verwarming op 25 aan en lekker naar buiten te staren naar de kale bomen en de regen en storm, de ander wilt het liefst naar buiten, vuurpotje aan tot diep in de nacht, blote voeten, geen TV! tja kan nog wel even doorgaan ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet sombere, maar alle weertypen hebben onverkort invloed op alle mensen...

Altijd en altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens
Mag nog geen + geven, jammer.
Een gebrek aan zonlicht of helder weer, kan bij veel mensen een gevoel van depressiviteit veroorzaken.
In de noordelijke landen, zoals Noorwegen, Zweden en Finland komt dat nog veel vaker voor dan hier. De dagen zijn daar in de winter uitermate kort en dat veroorzaakt neerslachtigheid.
Als je meer dan normaal last hebt van dit verschijnsel, kan je bij de kruisvereniging een lamp vragen die zonlicht vervangt.
Je moet dan volgens een bepaald voor jou aangegeven schema een kuur volgen en dat helpt je je hoofd boven water te houden in sombere tijden.
Ik heb hier goede ervaringen mee.
Ivana
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het is een misverstand dat mensen in het hoge noorden depressief worden van de lange nachten / korte dagen in de winter. Natuurlijk komt dat ook voor. Wat echter veel vaker voorkomt, is depressiviteit in de zomer. Dan zijn de dagen extreem lang, en de nachten extreem kort, tot zelfs helemaal afwezig (rond en boven de poolcirkel). De depressiviteit ontstaat doordat het slaap-waak-ritme wordt verstoord door dat "eeuwige licht". Het natuurlijke ritme van de mens valt weg. Daardoor is het aantal zelfmoorden aan het einde van de zomer (na een paar maanden superveel licht) hoger dan aan het einde van de winter.
Ivana
14 jaar geleden
Sorry, maar ik heb vanuit mijn beroep een congres bijgewoond over depressiviteit en lichttekort.
Dat er geen verschil zou zijn tussen dag en nacht, zelfs al blijft het licht, is ook een misverstand.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het ligt eraan waar je bent. Zit je duidelijk boven de poolcirkel, dan is er echt geen verschil tussen dag en nacht. Zit je rond de poolcirkel, dan is dat verschil er wel, maar het is te weinig om het menselijke dag-nacht-ritme te triggeren. Daar komt bij dat de dag te lang, en de "nacht" te kort is.
Cryofiel
14 jaar geleden
Althans, dat is wat ik er tot nu toe van weet. Als jij vanuit je congres nieuwere inzichten hebt verworven, dan hoor ik die graag. Altijd interessant als je je overtuigingen weer eens moet bijstellen.
Ivana
14 jaar geleden
Wat kun je tegen een winterdepressie doen?
Onderzoekers zijn er achtergekomen dat winterdepressie met lichttherapie kan worden behandeld. Het gebrek aan daglicht wordt dan aangevuld met volspectrum licht, oftewel licht met dezelfde intensiteit als zonlicht. Hiervoor zijn speciale lampen en lichtbakken ontworpen, die zijn opgebouwd uit dezelfde kleurenspectrum als de zon. Ter vergelijking: een volspectrum lamp geeft 10.000 lux licht, een gewone lamp 500 lux. Voor 80 procent van de mensen die lijden aan winterdepressies is dertig minuten lichttherapie per dag met deze speciale lampen heilzaam. In sommige gevallen is lichttherapie niet afdoende en wordt er anti–depressiva voorgeschreven.
ja, dat ocerkomt mij ook weleens. Maar heb je gehoord van het zonnetje in huis (als je met meerderen bent).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie het als in een film. Nog voordat je weet wie de hoofdpersonen zijn, is de sfeer al gezet, en wel door de setting. De soundtrack, het decoor bepaalt de sfeer, en zo gaat het in het echt ook.

Als je enkel aankijkt tegen bijvoorbeeld duisternis, onweerswolken, regen, huilende wind door de bomen, is een droevige of zelfs griezelige sfeer gezet en daar pas je je onbewust op aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen genieten van het voorjaar, het zonnetje wat lekker schijnt in het huis. Lekker de ramen kunnen weer open. En kruip je een beetje uit de winterslaap.
Ze zeggen niet voor niets jij bent het zonnetje in huis.

Met het sombere heb je eerder de lampen aan, de ramen bijna niet open. Het is grijs en saai buiten, geen bomen meer die in de bloei staan. Dus saai weer. En geeft geen vrolijke aanzicht en dus ook niet voor je humeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gauw de kerstverlichting aan dan maar.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kerstboom lacht me de hele dag al tegemoet.
Dit weer prikkelt het verdriet wat in je zit.

Regen is ook letterlijk huilen.
Maar regen is ook schoonmaken, schoonspoelen. Als je je verdriet laat huilen, dan maak je jezelf schoon.

Donkere wolken zijn ook donkere gedachten.
Laat je gedachten ook maar los, net zoals de wolken ook weer voorbij/verder gaan.

Totdat het weer geen invloed meer heeft omdat jij je stukjes hebt verwerkt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Misschien heb je hier wat aan:

De Herfst, het Verval
De (kraan)Vogel
METAAL, helpt de energiestroom van je longen, zodat je gemakkelijker kunt ademhalen en van dikke darm om te ontspannen
Helpt verdriet en rouw los te laten en te vervangen door (levens)moed
Flexibeler zijn door loslaten van controle en beperkende overtuigingen

De Winter, de Rustperiode
Het Hert
WATER, versterkt nier en blaas energie
Helpt angst, vrees los te laten en te
vervangen door rust, kalmte,
je over te geven aan het leven,
Go with the Flow of life

De Lente, de Geboorte
De Tijger
HOUT, brengt lever en galblaas energie in evenwicht
Helpt emoties als boosheid, agressie los te laten en vervangen door fantasie en energiek zijn

De Zomer, de Groei, het Rijpen
De Aap
VUUR, brengt hart energie in balans, helpt ongeduld en gejaagdheid los te laten. Te vervangen door vreugde en leven vanuit je hart

De Nazomer, het Oogsten
De Beer
AARDE, versterkt milt en maag energie
Helpt piekeren, tobben, je zorgen maken los te laten en te vervangen door openheid, evenwichtigheid
Aarden, gronden brengt je thuis in je lichaam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar komt dat vandaan.... feng shui? Ik wil graag weten van welke 'theorie' dit (de toevoeging) is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, die toevoeging komt van een oude QiGong style. Die al generaties wordt doorgegeven.
Natuurlijk geen wetenschappelijke onderbouwing. Maar toen ik hem onder ogen kreeg, was ik er direct tot aangetrokken. Voor mij werd opeens mijn humeur tijdens de seizoenen duidelijk. Het klopte voor mij. Daarom schrijf ik ook aan de vraagsteller Taurus "Misschien heb je hier wat aan".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, qigong ken ik een beetje maar eigenlijk met name de oefeningen. Het is een mooie tekst, wellicht is het voor mij tijd om QiGong maar eens verder te ontdekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze QiGong lerares zit in de buurt van Hilversum/huizen. Als je daar ook in de buurt woont, kan ik je in een PB haar website doorsturen (wil hier geen reclame maken). Een tekst uit deze vorm als introductie voor QiGong: In het oude China van duizenden jaren geleden waren er al spiritueel hoog ontwikkelde meesters die ontdekten dat de levensenergie aanwezig in de natuur, dezelfde was als die in de Menselijke Natuur, in geest en lichaam. Deze meesters noemden deze Heelheid van Natuur, Tao en de onzichtbare adem van de Natuur, Chi de benaming voor energie.
In de laatste 8000 jaar hebben deze meesters speciale oefeningen ontworpen om hun
gezondheid te verbeteren en behouden en hun geest in verbinding te stellen met de Oer energie van de Natuur (Primordial Chi)
Ongeveer 800 jaar geleden was het een Tao master genaamd Chang San Feng die een Qi Gong vorm creëerde die later bekend werd als de Tai Chi Chuan, zeer bruikbaar als zelfverdediging. Hij creëerde ook een speciale vorm genaamd Wuji Qi Gong, die geheim werd gehouden en alleen werd overgedragen in de lijn van de Meesters. Het is pas een paar jaar geleden, dat de vorm werd overgedragen aan een leraar in het Westen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan beter iets in de buurt zoeken (onder Den Bosch), maar toch bedankt. De vorm die ik ken is chi neng qigong.
Ik ben een zonnekind. Zonder zon, zonder licht is de wereld droeviger. Ik ben daarom dicht bij het strand gaan wonen, want hier heb je wel veel meer opklaringen , gemiddeld derttig à veertig dagen per jaar meer dan in het binnenland. Ik ken geen wetenschappelijke uitleg maar licht en zon doet dingen groeien , maakt het leven vreugdevol en als er zon is heb je zo weing andere dingen nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik herken het wel. Maar 's winters heeft het ook wel weer wat: lekker de thermostaat hoog, gordijnen dicht, toch ook wel knus.

Nee, veel erger vind ik het wanneer het midden in de zomer somber, bewolkt en regenachtig is. Daar word ik pas echt depri van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die donkere druilerige dagen werken ook averechts op mijn humeur. Maar ik houd mezelf voor dat over 2 weken alweer de kortste dag is en daarna gaan we weer de goede kant op. Look at the bright side!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik herken het niet maar ik weet wel hoe het zit :-) Het is niet alleen het aantal uren zonlicht, het is ook de intensiteit van het licht. Die is vele malen zwakker dan in de zomer. Daardoor wordt er onvoldoende serotonine aangemaakt en dat zorgt voor sombere gevoelens. Een daglichtlamp kan wonderen doen. Een paar weken naar Curacao ook :-)
Ik krijg zelf last van hoofdpijn als de luchtdruk snel daalt, maar dat is weer wat anders :-) Sterkte er mee, de winter is nog maar amper begonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak zijn jullie types die, doordat ze te weinig daglicht krijgen, reageren met deze klachten.
Bij ernstige klachten wordt er wel daglicht behandeling toegepast.
Hoogtezon schijnt ook te werken.