Wat is het verschil tussen infectie en ontsteking? En waarom gebruikt iedereen het door elkaar?

Iedereen gebruikt dit door elkaar. Maar ik heb altijd geleerd dat een ontsteking een reactie van het lichaam is op een beschadiging van het weefsel en dat dit niet altijd het gevolg hoeft te zijn van bacteriën (infectie). Wat mis ik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (4)

Infectie = ontsteking?
Vaak worden de termen infectie en ontsteking door elkaar gebruikt. Dat klopt echter niet. Ontstekingen zijn geen synoniem voor, maar een gevolg van infecties. Op de plek waar een infectie optreedt, kan het lichaam op de aanval van de ziekmakende organismes reageren met een ontsteking. Dit betekent dat het lichaam probeert het evenwicht ter plekke weer te herstellen. Je lichaam ontwikkelt daarbij een aantal activiteiten, die verkleuring, warmte en helaas ook pijn veroorzaken. Een verhoogde doorbloeding maakt het weefsel warm en rood. Daarnaast worden witte bloedlichaampjes naar de aangedane plek ‘gestuurd’, die de ziekteverwekkers isoleren en aanvallen. Bovendien proberen lichaamscellen de schade op de plek van de ontsteking te herstellen. Dat kan betekenen dat het weefsel van bijvoorbeeld huid of orgaan weer de oude wordt, maar het kan ook dat dat niet (meer) mogelijk is en minder volmaakt littekenweefsel de plaats inneemt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder komt een infectie niet alleen door bacteriën: Infecties worden veroorzaakt door het in aanraking komen met ziekmakende micro-organismes. Dat kan op diverse manieren gebeuren. Ten eerste via levende wezens: griep bijvoorbeeld kun je krijgen door het schudden van een hand waarop zich micro-organismes bevinden, terwijl hepatitis onder andere intiem wordt overdragen, via uitwisselen van lichaamsvloeistoffen. En een verkoudheid is gauw opgelopen door contact met een zakdoek: via een voorwerp dus. De ziekmakende micro-organismes zijn onder te verdelen in hoofdgroepen: virussen als voornaamste ziekteveroorzakers, gevolgd door bacterien op de tweede plaats. Bacterien worden pas op verre afstand gevolgd door schimmels en gisten. De vraag wat je eventueel tegen de infectie kunt doen, hangt samen met de veroorzaker. Virusinfecties zoals griep reageren bijvoorbeeld niet op antibiotica, terwijl bacteriele infecties zoals een blaasontsteking dat weer wel doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
fijn zo'n ononderbouwde min, c+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ach rieneke maak kennis met mijn altijd achtervolgende minnaar ;) Je hebt het éénnalaatste puntje voor nivo 9 gegeven! Er staat nu keurig: nog 1 punten voor nivo 9 LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En, zit je nu op niveau 9?
Moet trouwens wel lachen om je minnaar ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaaa ik ging even douchen en vertelde mijn jongens dat mama nog maar 1 puntje moest voor level 9 (ja ik moet ook altijd hun scores aanhoren bij computerspelletjes). Kom ik even later terug heb ik er 20 bij hahaha. Jij ook bedankt en wat een leuke naam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: dank je ;-)
@Xibel: Reuma is een auto-immuunziekte, waarbij het immuunsysteem de eigen cellen (van het gewrichtsslijmvlies) aanvalt. Dit is een chronische ontsteking, omdat het immuunsysteem continu erg actief is op die plek. Daarbij ontstaan ook alle kenmerken van ontsteking: roodheid, pijn, zwelling, warmte en functieverlies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord wobbeltje
Een ontsteking is het gevolg van een infectie.
Dus iets wordt geïnfecteerd door bv een bacterie waarna een ontsteking ontstaat.
Het wordt idd vaak onterecht als synoniem van elkaar gebruikt, dat zal een gebrek aan kennis zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een infectie is het moment waarop de ziekteverwekker binnen dringt in het lichaam en zichzelf begint te vermeerderen.

Een ontsteking is de reactie op de infectie. Het lichaam reageert op de indringer door bijvoorbeeld roodheid en pijn. Een ontstoken lichaamsdeel is vaak wat opgezet en voelt warm aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook is er bij een ontsteking sprake van stijfheid, functieverlies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een infectie is de plaats waar je "geinfecteerd" bent, dus de plaats waar de bacterie zit,
als reactie op een bacterie vechten de witte bloedlichaampjes terug, dit geeft het zichtbare effect, (vuur rood van kleur, kloppend gevoel. zwelling) kortom een ontsteking