Als iemand blind is aan 1 oog, kun je dat dan zien ?

Of heb je ook gevallen dat het oog er gewoon net zo uit ziet als het normale oog

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had de vraag niet goed gelezen, maar het hoeft niet zichtbaar te zijn een blind oog of een kunstoog.
Amadea
11 jaar geleden
Het hóeft niet, nee. Maar toch is het mij al meerdere keren bij iemand opgevallen dat die geen "licht" in één oog had. De schittering ontbreekt, waardoor ik merk dat die persoon geen zicht heeft in dat oog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je eens Amadea.
Je ziet het soms ook aan de pupil: die wordt niet groter en kleiner. Nou moet je daar misschien dan wel erg op letten om dat te zien, maar ik zie dat.
Mijn vader was ook aan 1 oog blind en dat was echt wel te zien. Maar of iedereen dat zag.... ik denk het niet. Het was niet opvallend.

Het beste antwoord

In heel veel gevallen waar blindheid niet het gevolg is van fysieke schade aan het blinde oog, is dat heel moeilijk te zien.
Bij fysieke schade bedoel ik dan dat het blinde oog dof eruit ziet, of niet meedraait, of gewoon een kunstoog is, maar dat is "makkelijk" te herkennen.

Ik ken 3 personen die aan één oog blind zijn. Bij 1 kan je absoluut geen verschil zien, maar bij de andere twee personen wel.
Wat je kan zien bij die 2 andere mensen is dat de pupil van het blinde oog niet of heel beperkt/traag reageert op veranderingen in de hoeveelheid licht, zoals een gezonde oog normaal doet: meer licht, klein pupilletje, weinig licht, pupil wordt groter. Hieraan kan je zien dat het blinde ook niet goed werkt.

Het is namelijk zo dat beide ogen onafhankelijk van elkaar reageren op de hoeveelheid licht. Dat kan je zelf testen met je eigen ogen: sta voor de spiegel in een niet al te belichte omgeving, maar wel licht genoeg zodat je je eigen pupillen kan zien. Belicht dan van dichtbij één van je ogen met een zaklamp, en je zal zien dat het belichte ook een piepklein pupilletje heeft, en de andere blijft iets groter.
De fysiologische verklaring is dat de oogzenuwen redelijk onafhankelijk van elkaar kunnen opereren wat dilatatie van de pupil betreft.
Wel is het zo dat er een punt is, binnen in je hoofd, achter de ogen waar beide oogzenuwen elkaar kruisen en informatie uitwisselen (=chiasma opticum) Dat is nodig voor bepaalde processen in je hersenen (b.v. focussen, driedimensionaal kunnen zien...) Zie plaatje via de link.

Toegevoegd na 2 minuten:
Excuus, ik heb een paar keer "ook" getypt in plaats van "oog". Ik hoop dat het niet te storend is om te lezen... over ogen gesproken... :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja , het kan vaak bijna onzichtbaar zijn of zelfs totaal onzichtbaar . Dus soms wat dof of een beschadiging maar vaak helemaal niks te zien .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vriendin van me is blind aan één oog, en daar zie je niets van: niet dof dus, en het blinde oog draait ook gewoon met het andere mee als ze ergens naar kijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt heeft mijn man ook, en je merkt er niks van, zijn andere oog heeft het helemaal overgenomen.
Hier zie je niks van. Dit komt doordat de beelden van het oog niet worden opgevangen of niet worden door gegeven. Het oog krijgt gewoon bloed en dat soort dingen.