Heb ik Dyscalculie ?

Ik ben op dit moment nu 17 jaar ( Bijna 18 ) en ik volg een MBO opleiding. Op het middelbaar onderwijs had ik wiskunde waarbij we mochten rekenen met een rekenmachine. Maar op het MBO krijgen we weer Rekenen ipv wiskunde en is een rekenmachine dus verboden in de les. Maar zonder een rekenmachine kan ik weinig tot niks. Optel en aftrek sommen gaat wel, soms me vingers erbij gebruiken, Keer sommen en deel sommen moet ik een kladblad erbij gebruiken en ben ik lang bezig met één som en sommen met komma getallen en breuken etc gaat gewoon niet ik. Ik heb het op de basisschool en middelbare school vaak genoeg gehad maar ik onthoud het gewoon niet.
Heb ik Dyscalculie of ben ik gewoon dom in mijn rekenvaardigheid ? In alle andere vakken ook zoals Nederlands met taal schrijven en lezen ben ik wel gewoon netjes op niveau en lukt me wel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een moeilijke vraag. Er is eigenlijk maar één antwoord mogenlijk, laat je testen op dyscalculie.
Je huisarts of school weten wel wie die tests afleggen en hoe die testers voor jou bereikbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Of jij dyscalculie hebt kunnen wij zo niet zeggen daar moet je een test voor doen, net als dyslexie. De kenmerken zijn:

Problemen met tellen (cijferreeksen)

Problemen met het kortetermijngeheugen.

Problemen bij het begrijpen van de basis van de rekenkunde, zoals: breuken, waarde van de getallen, verbanden tussen getallen.

Problemen met inzicht: hoofdrekenen en schatten.

Problemen met volgorden: recepten lezen, klokkijken.

Problemen met ruimtelijke oriëntatie en ruimtelijk inzicht: links-rechts oriëntatie, problemen met het lezen of onthouden van cijferreeksen, lezen en interpreteren van kaarten, tabellen en afmetingen.
Problemen met teamsporten op een groot veld (hockey, voetbal).

Problemen met het interpreteren van codes, patronen (muzieknoten), steno en talen.

Afkeer voor strategie spelletjes en speelgoed.

Afkeer voor rekenen.

Traagheid

Toegevoegd na 43 seconden:
In de bron kun je alle informatie vinden die je zoekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dyscalculie komt in vele varianten. Mijn rekenvaardigheid is ook biet meer wat het geweest is: vraag me om 38 door 15 te delen en ik kom er ook niet uit zonder rekenmachine. Dat is echter geen dyscalculie te noemen.

Als je moeite hebt met optellen / aftrekken / delen onder de 30, of als je veelvuldig kasten of dozen te klein inschat, dan heb je wel een grote kans.

In jouw geval denk ik echter dat het een kwestie van leren is. Echte dyscalculie haal ik er zo niet uit.