Mag een verpleegster in het ziekenhuis je een injectie geven door je pyama heen in het bovenbeen ?

Ik hep helemaal geen ervaring met ziekenhuizen.

(Gelukkig maar)
Of ben ik een zeurpiet ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag +1
Lijkt me van niet...Maar ben benieuwd. Als je een zeurpiet bent moet je trouwens inmiddels onderweg zijn naar Spanje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan nu effe niet vanwege bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is je dit zelf overkomen of ging het om iemand anders, om een noodsituatie ofzo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is mij zelf overkomen,en het was geen noodsituatie,ik
was zelf totaal verrast,en kon daardoor niet direct reageren,wist niet wat de nornen en waarden waren op dat moment.

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet zomaar. Maar als je psychish onhandelbaar bent en een bedreiging voor je eigen leven vormt of bent en je hevig verzet, dan is het zeer zeker toegestaan. Dit is dan wel onder dwang! Een arts moet hier ALTIJD toestemming voor geven! En een goede arts laat zich informeren door een psychiater (crisis) Maar in het gewone doen en laten absoluut niet. En een zeurpiet vind ik je ook niet. Gewoon een goede vraag

Toegevoegd na 3 minuten:
+1 voor de vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een arts hoeft hier geen teostemming voor te geven.
Vergleegsters zijn hiervoor gediplomeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor alle antwoorden,en voor de moeite allemaal. Het meest spreekt mij het antwoord van tegenXinnin
aan,omdat dat antwoord het meest kompleet is.

Andere antwoorden (20)

Als mijn geheugen me niet in de steek laat is me dat weleens gebeurd. Jaren geleden toen ik 9 was en opgenomen was om mijn neusamandelen te laten verwijderen. Maar dat was in de VS in een legerziekenhuis.

Over je tweede vraag: Ik ken je niet goed genoeg om daar uitspraken over te doen... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is niet dé manier om injectie's te geven.
Vind dat je hier rustig iets van kan zeggen als het gebeurt, dan ben je geen zeurpiet het is namelijk wel jouw lijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE!
(jammer dat ik dit antwoord niet VET kan weergeven)

Toegevoegd na 9 minuten:
En... nee, je bent geen zeurpiet
Goeie Vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet hygienisch als die naald eerst door de stof van je pyama heen moet.. Dat lijkt me niet de goede manier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk mag dit niet! Er kunnen stofvezels mee komen naar binnen, al is die kans wel erg klein....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noodsituaties daar gelaten...

Het lijkt me niet de meest vooraanstaande manier om een injectie te geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is toch altijd heel belangrijk om eerst de huid te ontsmetten? Het lijkt mij dat het dan normaal is om de stof van de pyamabroek even aan de kant te schuiven, het eerst te ontsmetten en dan pas te injecteren. Ik ben zeker van mening dat je hier iets over moet zeggen, stel dat jij er nare infecties aan overhoudt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontsmetten is niet altijd nodig, afhankelijk van waar er in gespoten wordt. Insuline bv wordt onderhuids gespoten hiervoor hoef je niet persé te ontsmetten, dit gebeurt overiens nog wel veel. Maar de kans op infectie is nihil.
Bij injectie's in de bloedbaan wordt er wel altijd ontsmet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal Nelly3, er zijn verschillende manieren van injecteren. In principe hoef je niet te ontsmetten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minnetje is niet van mij lolallly...:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontsmetten is niet echt medisch nodig.
Minnetje ook niet van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In medisch-verpleegkundige protocollen wordt het ontsmetten als zinloze handeling beschouwd.
Het injecteren door kleding heen gebeurt alleen in crisissituaties (bij ongevallen en in de psychiatrie) en mag zo alleen gebeuren als het niet anders kan.
Nee, dit mag niet. Zoals boven al een aantal keren genoemd is mag het bij uitzondering wel, maar bij een gewone injectie die je in het ziekenhuis krijgt mag het NOOIT. Je kunt namelijk niet zien waar de injectie gezet wordt. Voor het zelfde geld heb je op deze plek een moedervlek, 'n wondje, 'n wratje of bijvoorbeeld een wijnvlek. Dit zijn al plaatsen waar je nooit zomaar een spuit in mag zetten. Iedereen die opgeleid is in de zorg en bevoegd is om een injectie te zetten weet dit. Ik zou er zeker iets van zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Injectie door je pyama gaat niet lukken.
Zo kan die de ader niet zien he,
Dus dat gaat helaas niet lukken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedere injectie moet in een ader, baby. Wanneer leer je toch eens om NIET te reageren op zaken waar je geen verstand van hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baby,dit was geen valstrik hoor,dit is een serieuze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook in de spieren prikken of subcutaan, afhankelijk van de soort injectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig zaken worden IN de ader gespoten, daarvoor gebruik je namelijk bij voorkeur dripper.
Als dit gebeurd is kan ik alleen weerspannigheid als reden bedenken, maar dan nog...Een pyamabroek is snel naar beneden getrokken.Vreemd verhaal, zeker niet zeurderig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je een zeurpiet zijn?
Volgens de nu geldende protocollen voor injecties, intramusculair, (in de spier) subcutaan (onder de huid), en intraveneus (in de ader) mag er niet door de kleding heen gespoten worden.
Dit protocol is een voorbehouden handeling die door gekwalificeerd personeel gedaan moet worden.
Ook het thuis-injecteren, bijv. bij diabetespatienten met een insulinepen, mag er absoluut niet DOOR de kleding heen gespoten worden.

Er kunnen ernstige complicaties ontstaan door deze manier van handelen!! Zelfs de injectienaald kan afbreken.
Mocht je dit ooit zien of gehoord hebben moet je dit melden, want er is voor iedere verpleegtechnische handeling een bestaand protocol in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat ik lees.... Is dit echt gebeurd? Dit moet gemeld worden!!! Dit mag echt niet!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me toch dat dit alleen in een noodgeval moet kunnen en er dus geen seconde te verliezen is.

Zij kan je been niet controleren, misschien prikt ze net op een plek waar je een wondje hebt. (muggenbult, wespensteek of schaafwond).

Je bent helemaal geen zeurpiet en de volgende keer gewoon vragen waarom ze dit doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger in de oorlog werd het wel gedaan in geval van nood en dan ook nog alleen in de spiermassa maar nu niet meer .Ik zou zeggen ga terug naar het ziekenhuis en vraag waarom. Nog beter dien een klacht in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgende keer vragen of ze wel haar papieren heeft als verpleegkundige, of dat ze ze bij zegeltjes heeft samengespaard. Deze zuster had of haast of geen zin in haar werk, anders doe je dit niet. Je hebt toch niet voor niets een opleiding genoten, met alle protocollen die erbij horen. Als ze het de volgende keer weer wil doen, WEIGEREN en eisen dat een echte, ervaren verpleegkundige je injecteert.
amc
14 jaar geleden
Onhygienisch en onverantwoord. Bovendien wordt de superfijne punt van de injectienaald al beschadigd. Een naald wordt met grote zorg geproduceerd om zo weing mogelijk pijn te bezorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In medisch-verpleegkundige protocollen wordt het ontsmetten als zinloze handeling beschouwd.
Het injecteren door kleding heen gebeurt alleen in crisissituaties (bij ongevallen en in de psychiatrie) en mag zo alleen gebeuren als het niet anders kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel niet, je hoort de huid te desinfecteren en goed te kijken waar je prikt.
Heb het ooit wel eens meegemaakt dat een patiënt zo onrustig was en een gevaar voor ons en voor zichzelf. Toen was er geen andere keus, dan ongezien prikken.
Dit doe je alleen in uiterste noodzaak.!!
Liesbeth
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien wel als het onder dwang moet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt vaker. In principe kan het geen kwaad. Verpleegkundigen leren te spuiten op een gedesinfecteerde huid, maar dat gebeurt veelal niet meer. Bijvoorbeeld bij het insuline spuiten. Vaak ook gewoon door de panty heen. Een naaldje wordt daar niet bot van, dat gebeurt alleen wanneer je dezelfde naald gebruikt voor het opzuigen van de injectievloeistof en het injecteren. Een zeurpiet ben je niet, je kunt dat gerust vragen aan een verpleegkundige.