Word er tijdens een bijna dood ervaring hersenactiviteit waargenomen ?

Als het nee is leidt ik hieruit af dat het mogelijk is om verder te leven na de dood.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, maar minimaal. Zie het artikel.

"Dat deze ervaringen geen inbeelding zijn bewijst het terugkerend karakter ervan. Maar of er van een bovennatuurlijk verschijnsel sprake is, is weinig waarschijnlijk, zeggen onderzoekers. Er werden tal van theorieën ontwikkeld om aan te tonen dat dit alles op een wetenschappelijke manier kan worden verklaard. Zo weet men bijvoorbeeld dat bij de patiënt die tussen leven en dood zweeft de hersenen nog werken hoewel de werking ervan effectief vermindert. Door zuurstofgebrek is het mogelijk dat het brein plaatselijk overactief wordt, waardoor de persoon in kwestie een helder licht meent te zien.

Dit werd door dr. Lakhmir Chawla van de spoedafdeling van het medisch centrum van de George Washingtonuniversiteit nu bevestigd na een tweejarig onderzoek waarbij diverse patiënten betrokken werden. Tijdens zijn onderzoek naar de middelen waarmee terminale patiënten tegen pijn beschermd worden merkte hij op dat de hersenactiviteit net voor de dood tussen één en drie minuten plotseling toenam.

“Alle zenuwcellen in de hersenen zijn met elkaar verbonden en wanneer ze geen zuurstof meer krijgen, verliezen ze hun vermogen om stroompjes te produceren”, vertelt Chawla. “Als de stroming van het bloed helemaal stopt, vuren alle zenuwcellen nog één keer op bijna hetzelfde moment. Je krijgt een soort domino-effect.”

Daaruit besloot hij dat bijna-doodervaringen opgewekt worden door een opstoot van elektrische energie wanneer de hoeveelheid zuurstof in de hersenen aanzienlijk vermindert. Het bloed vloeit naar beneden en terwijl het zuurstofpeil daalt ontstaat er binnen een deel van de hersenen een laatste elektrische impuls die zich over het gehele brein verspreidt waardoor bij een groot aantal mensen van deze bijzonder geestelijke voorstellingen optreden.

Deze conclusie werd reeds in 2009 getrokken na een gezamenlijk onderzoek van diverse artsen in de George Washingtonuniversiteit bij zeven patiënten die stierven na ernstige aandoeningen. Nu dokter Chawla dezelfde fenomenen heeft opgemerkt bij nog vijftig patiënten lijkt deze wetenschappelijke verklaring voor de bijna-doodervaring een stuk plausibeler.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hersenactiviteit is hersenactiviteit, of het nou veel of weinig is. Je kunt de toelichting omdraaien: er is geen leven na de dood, dus een bijna-dood ervaring is wat de naam al zegt: bijna-dood, dus niet helemaal dood, dus nog levend....