Wat kan je doen tegen een sociaal fobie?

Dat benauwde gevoel dat je krijgt als je zonder voorbereiding moet spreken voor een groep, iets moet vragen aan je moeilijke en opvliegende baas, voor jezelf opkomen in een vergadering, ... Dat heb ik met de regelmaat van de klok, soms durf ik mijn mond niet opendoen, soms heb ik er geen last van, en kom ik naturel en sympathiek over. Maar, het maakt me gek als ik ineenkrimp van dat benauwde gevoel. Ik wil het zo graag kwijt. Ik heb al vanalles geprobeerd: yoga, meditatie, regressietherapie, frequentietherapie, assertiviteitscursussen, therapeutische massages, voetreflexologie...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een diagnose sociale fobie, of is dit je eigen interpretatie?
Pieter2011
11 jaar geleden
Zie de talloze andere vragen/antwoorden over dit onderwerp: http://www.goeievraag.nl/zoek?q=sociale+fobie
Niet durven spreken voor een groep of tegen een lastige baas is iets heel anders dan een sociale fobie: daarbij mijd je mensen en ga je alle (sociale) contacten uit de weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het het beste om te accepteren dat je moeilijk voor groepen kan spreken. Wat overigens geen sociale fobie is.
Je hoeft niet alles te kunnen.

Het beste antwoord

Dit schrijft Gezondheidsplein.nl over een sociale fobie:

Een sociale fobie gaat niet vanzelf over. Als je er vanaf wilt komen, is behandeling dus noodzakelijk. Dit kan op twee manieren: met gedragstherapie en/of medicijnen. Vaak wordt een combinatie gemaakt tussen beide methoden.

Bij een sociale fobie ontwikkel je gedachten en angsten die niet reëel zijn. Bij cognitieve gedragstherapie leer je hoe je om moet gaan met je sociale fobie. Dit kan door middel van:

- Je gedachten om te buigen in realistische gedachten. Hierbij kan het helpen om een dagboek bij te houden waarin je opschrijft wanneer de angst optreedt en welke gedachten je voor en tijdens deze angstaanval hebt. Dit kan houvast bieden bij het doorbreken van je angstgevoelens.
- Leren omgaan met sociaal fobische situaties. Onder begeleiding wordt je blootgesteld aan situaties waar je angst voor hebt. Na verloop van tijd worden dit steeds moeilijkere situaties. Je oefent hierbij ook je sociale vaardigheden.
- Ontspanningsoefeningen, zoals ademhalingstechnieken. Dit helpt je om rustiger te blijven in situaties die spanning oproepen.

Hoelang je cognitieve gedragstherapie moet volgen, is afhankelijk van het type angst. Gemiddeld moet je gedurende 3 tot 6 maanden wekelijks een psycholoog of psychiater bezoeken. Tussendoor moet je zelf ook oefeningen doen. Als de therapie is afgelopen, zul je je nog enige tijd actief bezig moeten houden met het analyseren en toetsen van je gedachten. Naar verloop van tijd zullen de nieuwe realistische gedachtepatronen onbewust deel van jezelf worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon is te simpel. Begeleiding is echt wel nodig. Dank voor je antwoord. Ik weet waar ik terecht kan.

Andere antwoorden (2)

Gewoon doen. Ik kom uit een familie met praters, bestuurders, dominees, maar ik en voor een groep staan? Ho maar!

Totdat ik eens voor een groep werd geduwd. Eerst nog wat schuchter, hakkelend. Nu kijk ik er naar uit zelfs! Wel blijft het altijd spannend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je iets in Belgie bent verloren ga je het toch ook niet in Duitsland zoeken??? De enige manier om er vanaf te komen is er dwars doorheen. Begin klein en voer het net zolang op totdat je in staat bent om voor die grote zaal te staan. Klaar zal je hier nooit voor zijn, iedere keer zal weer moeilijk zijn maar dat wat veel moeite kost is achteraf juist vaak de moeite waard, succes en ik hoop dat je het lef hebt om deze stap te maken.