Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is gapen aanstekelijk?

Als je in gezelschap gaapt, gapen anderen al snel ook.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Het schijnt een oeroud ritueel te zijn, lees het verhaal op de link maar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom weet ik niet
Maar ik weet wel dat het aanstekelijk is ja.
Het kan een voordeel zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn hele studies aan dit onderwerp gewijd, maar er is in de wetenschap nog geen sluitend antwoord voor gevonden. Helaas!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gapen werkt niet alleen van mens op mens aanstekelijk, zelfs bij een tekening van een gapend figuur is het niet eenvoudig om de kaak gesloten te houden.

Een schitterend boek watdataangaat dat wat mij betreft eigenlijk in geen enkele kinderkamer mag ontbreken vind je in de link hieronder.

Onmogelijk om dit (voor) te lezen en zelf niet te gapen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een tijd geleden een stuk hierover gezien op Discovery. Het gaat erom dat mensen reageren op elkaar : empathie. Hoe Empatischer een persoon is, hoe groter de kans dat deze reageert op gapen door zelf ook te moeten gapen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En dit zelfs zonder die mensen te zien!
Geef maar toe, hoeveel mensen hebben tijdens het lezen van de antwoorden nog niet de behoefte om zelf te G A A A A P E N...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit heeft ook weer te maken met empathie, als je het woord "Gapen" leest. maak je vaak al (onbewust) een afbeelding hiervan in je hoofd en hierop zal je reageren.
Bij mythbusters hebben ze dit een keer uitgeprobeerd in een wachtkamer waar mensen formulieren invulden. 1 persoon werd er neer gezet om te gapen maar de rest reageerde niet. MYTH BUSTED! :p
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gapen is een reflex vanuit je hersenen om aan te tonen dat je te weinig zuurstof binnen krijgt. Op het moment dat je gaapt zuig je je longen vol met lucht om zo meer zuurstof binnen te krijgen. Zit je met meerdere mensen in een ruimte die slecht geventileerd is, zal iedereen achter elkaar (blijven) gapen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding