Ochtendhumeur: Hoe kan je dit tegen gaan?

De laatste tijd heb ik echt dagelijks een gigantisch ochtendhumeur, kan me niet concentreren, en ben zo snel geirriteerd.
Ook al heb ik voldoende geslapen! dus geen kwestie van slaapgebrek ofzo.
Ik probeer het het te verhelpen met koffie en energiedrankjes, maarja die zijn ook niet echt gezond.
Wie heeft er tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat zit je dan dwars?
Het op staan hoort een feest te zijn, behalve als er een, te veel feest geweest is.
De morgen is nieuw en sprankelend en uitdagend.
Nieuwe ronde nieuwe kansen.
Maar als dat niet zo is, dan is je lichaam er nog niet klaar voor, dus is het een signaal van je lichaam dat er iets niet in orde is.
Zeker als je dit nog nooit eerder hebt gehad.
Koffie is dan ook een slechte oplossing, maar dat zeg je zelf ook al.
Stress en/of spanningen zouden de reden kunnen zijn en denk nu niet, dat is niets voor mij, want dat kan iedereen overkomen.
Ook een burn-out begint zo.
Neem dagelijks extra calcium- magnesium-zink tabletjes en als het dan na enige weken beter gaat, dan heeft het inderdaad met stress te maken in welke vorm dan ook.
En anders is de dokter er ook nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie om me heen regelmatig dit soort onschuldig lijkende problemen, die na enkele weken dit voedingssupliment geslikt te hebben geheel over zijn!
Wel moet je achter de oorzaak zien te komen, anders komt het weer terug!

Andere antwoorden (13)

misschien helpt het als je vroeger opstaat, zodat je je ochtendrituelen heel ontspannen en rustig kan afwerken?
Rieneke1
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ok, jammer.
maar je schrijft dat het van de laatste tijd is, ga eens na wat er verder nog meer veranderd is?
misschien helpt dat je inzicht te krijgen.
en misschien toch even langs de huisarts als dit niet gewoon voor je is.
Probeer 's morgen te gaan sporten, dan kan de rest van je dag niet meer stuk!

Toegevoegd na 16 seconden:
Of een goede ochtendwip!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet voor 12 uur opstaan, hele goede oplossing...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk 's avonds al leuke dingen die je de volgende dag gaat doen, zodat je er voor de dag begint al zin in hebt.

Zorg dus dat je elke dag iets leuks hebt, iets waar je vrolijk van wordt.

Wat daarnaast ook kan helpen is wat ontspannende yoga voor het slapen gaan, zodat je lichaam de energie sneller kan verversen. Ze zeggen wel dat, als je 's ochtends nog niet fit wakker wordt, je het afval nog niet helemaal kwijt bent, de reiniging van de nacht is eigenlijk nog niet goed afgerond.

Toegevoegd na 1 minuut:
En 's ochtends voor het open raam even goed doorademen (diepe buikademhaling), daar wordt je fris wakker van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rustig wakker worden met een zacht muziekje. Dan een poosje zonder mensen om je heen opfrissen of douchen en aankleden. En dan gelijk een lekkere bak koffie. Heerlijk om zo je dag te beginnen. Mijn dag begint het best zonder dat gelijk iemand tegen me praat, ik heb daar gewoon even tijd voor nodig. Wanneer de eerste kop koffie halverwege op is dan kan ik er weer helemaal tegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik wil eerst koffie, en dan pas douchen :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihihi, ja, maar dan moet ik zo boven naar beneden en weer terug kleppen en daar krijg ik een ochtend humeur van ;-)
Ten eerste je erbij neerleggen dat je waarschijnlijk geen ochtendmens bent. Dat is helemaal niet erg, dat is de helft van de mensen. Verder: ontzie jezelf een beetje, dwing jezelf niet tot het hebben van levendige conversaties, tenzij noodzakelijk. Probeer je dag zoveel mogelijk zo in te plannen dat je alle belangrijke dingen wat later op de dag doet en probeer zo rustig mogelijk de dag te beginnen. Een half uurtje eerder opstaan kan helpen, om de dag wat ontspannener te beginnen. Leg het uit aan de mensen die 's ochtends in je buurt zijn, ze zullen er vast rekening mee willen houden en je dan niet teveel lastig vallen met moeilijke vragen.
Een van de oorzaken dat je er nu meer last van hebt dan normaal is natuurlijk het weer. Ik ben ook niet te genieten bij de gedachte dat ik zo meteen door het halfdonker en regen en kou de straat weer op moet. Misschien is de daglichtlamp een optie (zie link). Die maak je 's ochtends aan, en dan heb je meteen helder licht, ook als het nog donker is buiten. Heeft goede invloed op je gemoedstoestand. En verwen jezelf een beetje met een lekker warme douche en mooie kleding die lekker zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik 's morgens een half uurtje op de hometrainer heb gezeten (en dan fiets ik natuurlijk ook) dan voel ik dat de rest van de dag, in positieve zin. Een absolute aanrader!
14 jaar geleden
Je zegt dat je pas sinds een tijdje last van hebt, dus het "hoort"niet bij je. Zijn er dingen in je leven verandert, zie je aan t begin van de dag ergens tegenop waardoor je al zo chagarijnig bent?
Wat misschien ook kan is dat je in je dromen ergens heel intensief mee bezig bent, iets aan het verwerken misschien, dit kan zijn weerslag hebben op je humeur als je wakker wordt.
Probeer rustig wakker te worden, geef jezelf tijd, lekkere douche, sta desnoods wat eerder op, zodat je even kan wandelen of iets anders kan doen wat je prettig vind.
Met kinderen erbij is het 's morgens vaak gelijk spitsuur, (uit je andere vragen maak ik dit op), dus daarom is het handig iets eerder op te staan, zodat je wat meer tijd hebt voor je zelf
Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb eigenlijk geen idee,ik heb nooit last van een ochtend humeur,mijn wekker gaat om half 7,ik maak mijn pleegzoontje wakker,spring zelf onder de douche,daarna gaan we ontbijten,de honden uitlaten en dan naar school ,nee ik heb gelukkig geen ochtend humeur,dus ik weet niet hoe je dit tegen kunt gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bij mij helpt, is op tijd eten. En wat ook helpt, is iets lichts eten voordat ik naar bed ga, een beschuitje ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De langzame ontwakeningsoefening : warm bad of douche, fruitsapje, lichte muziek (niet te luid) gsm uit, volledig ontbijt en een wandeling en dan rustig en blij zeggen:" Hello Dag , dag dag , dag zon maan, dag tafel , dag vis in het water dag vogel in de lucht , dag iedereen "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermoedelijk is er iets veranderd is in je leven.
Dat kan van alles en nog wat zijn. Is het mogelijk dat je bij jezelf kunt ontdekken hoe lang geleden dit is begonnen.
Ben je misschien gaan snurken in een ernstige vorm.
Daarbij heb je 's nachts een lage zuurstof opname en dat levert overdag veel klachten op. Het is maar een suggestie.
Succes met je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Last van de winterblues? Ik zou als ik jou was nog vroeger opstaan, dan heb je in ieder geval alle tijd om rustig op gang te komen, bakje koffie, het ochtend journaal op tv, even niet meteen in de startblokken hoeven scheelt meer dan de helft!