Hallo ik kwam bij de huisarts ,dacht zij dat ik een beroerte had, mijn mond hing scheef en het praten met dubbele tongis dit een lichte tia?

Is het een voorteken?

Toegevoegd na 57 minuten:
Ben naar het ziekenhuis gestuurd en op de scan was niets te zien, maar had dagen ervoor al evenwichts problemen en met dubbele tong praten, stel dat er eerder een tia is geweest, is dat dan nog te zien op een scan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Als deze dacht dat je een beroerte had wat heeft ze toen gedaan. Jouw naar huis gestuurd of toch even na het ziekenhuis.
Het lijkt er wel op maar wij zijn geen artsen.

Ik neem aan dat deze je toch naar het ziekenhuis heeft gestuurd. Op een scan kunnen ze alles zien. En hebben ook eventueel medicijnen (bloedverdunners).

Vaak kan dit ook weer goed komen, maar juist omdat dit vanuit je hersenen komen zal ik zeker een verder onderzoek willen hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zou toch nog contact opnemen met het ziekenhuis middels verwijzing van de huisarts. Iemand die hier gespecialiseerd in is lijkt me voor dit moment de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo maandag ga ik me melden bij het ziekenhuis voor een nader onderzoek kan nog steeds moeilijk uit mijn woorden komen vooral smorgens later gaat het wel weer, bednkt voor je reactie, groetjes nikkie

Andere antwoorden (10)

Ja dat zijn wel enkele symptonen hiervan
wat doet de huisarts verder? doorverwijzing?
En heeft de huisarts wat testen gedaan?

Toegevoegd na 56 seconden:
Meestal moet je wat testjes doen, zoals de vinger volgens van de huisarts als deze hem beweegt.
Tong uitsteken, kin op de borst etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de huisarts alleen maar de opmerking had:
Ik geloof dat je een beroerte heb gehad!

En er verder niets mee doen, wiederweerga een andere huisarts nemen, nadat je langs de huisartsenpoest bent geweest en een onderzoek heb gehad van de neuroloog.

En mocht het idd zo zijn, dien dan ook een klacht in over je huisarts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet het maar nooit . Ga naar de dichtsbijzijnde huisartsenpost om uitsluitsel te krijgen

Toegevoegd na 2 minuten:
Doen hoor. Voordat je het weet kunnen er meer beschadigingen optreden. Het proces is namenlijk onomkeerbaar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik schrok van je vraag maar begrijp dat je al bij de huisarts was geweest. Die zal toch minstens een advies hebben gegeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is geen lichte TIA , dat is een behoorlijk ernstige TIA. Een TIA (voorbijgaande attaque) kan een voorbode zijn van een beroerte (CVA) maar eigenlijk gebeurt er praktisch hetzelfde. Bij een beroerte echter zijn de gevolgen ernstiger en langduriger, zoniet definitief.
Het is dus ook nooit MAAR een TIA, maar een heel duidelijke waarschuwing van je lichaam. Je huisarts zal je ongetwijfeld kunnen vertellen waar je op moet letten om herhaling of ernstiger te proberen te voorkomen.

Vaak moet er iets gedaan worden aan de bloeddruk en vermoedelijk daarmee samenhangend ook het leef- en eetpatroon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even benadrukken : een TIA is NOOIT ' maar' een TIA of een ' lichte' TIA !! Als je het idee hebt dat de huisarts het bagatelliseert (dat kan ik uit je vraag niet goed opmaken), probeer dan een andere huisarts te bereiken, want een TIA is géén hoofdpijntje !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus Marleen. Ik schrok mij kapot na zo'n vraag
Als je huisarts al dacht dat je een beroerte had en daar is verder niks mee gedaan. zou ik toch eens door gaan vragen.

Mag hopen dat je niet zo maar weer naar huis bent gestuurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een TIA kan één keer voorkomen of meerdere malen achter elkaar. Dat laatste gebeurt wanneer steeds bloedpropjes uit dezelfde verkalkte slagader losschieten. Als deze bloedpropjes allemaal dezelfde weg volgen,
belanden ze steeds op dezelfde plek in een kleinere slagader en blokkeren ze iedere keer op dezelfde plek even de bloedstroom. Bij elke tijdelijkblokkade ontstaat er een TIA met dezelfde verschijnselen, soms wel tien
keer per week.
Een bloedprop kan ook in een andere vertakking van de hersenslagaders terechtkomen. De gevolgen kunnen dan sterk verschillen van eerderTIA’s. Meerdere TIA’s hoeven dus niet altijd dezelfde verschijnselen te veroorzaken.
TIA’s brengen meestal geen zichtbare blijvende beschadiging in de hersenen teweeg. Daardoor is niet altijd vast te stellen of iemand daadwerkelijk een TIA heeft gehad. De arts die wil weten of er sprake is
geweest van een TIA, moet afgaan op het verhaal van de patiënt of van iemand die erbij was toen het gebeurde. De ervaring leert dat degenen die een TIA meemaakten, de bijbehorende verschijnselen vaak niet aan een arts vertellen. Dat lijkt vreemd, want ook al zijn er geen blijvende gevolgen, het is wel een angstige ervaring. Daarbij komt dat een TIA niet ongevaarlijk is. TIA’s kunnen een voorbode zijn van een veel ernstiger beroerte: één op de vier mensen krijgt na een TIA binnen vijf jaar een
beroerte met blijvende gevolgen. Door het nemen van de juiste maatregelen kan de kans hierop verkleind worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet knippen en pakken zonder bron, zeker niet als het maar een half antwoord is ;-) http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CAcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.hartstichting.nl%2F9800%2F13341%2F15244%2Fbrochure_tia_een_voorbijgaande_beroerte&ei=0d8bS8_gDc-24Qbtu4nmAg&usg=AFQjCNEEtyySXfpnyL4TlMD0svSIM4kRaw&sig2=4B7KMPcrql45kiXlXFkwiw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben waarschijnlijkniet zo snel als jij Marleen, als je heel even geduld had gehad dan was de link erbij.
Je kunt in ieder geval een verwijskaart voor de neuroloog vragen en deze kan vaststellen of het idd een TIA is geweest.
Het zijn idd de zelfde verschijnselen,die ik in1998 heb gehad en dit wordt niet echt gezien als een lichte TIA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij verdenking op beroerte of tia's wordt tegenwoordig de patiënt met spoed doorgestuurd. De huisarts heeft dan al met eenvoudige testen getoetst. Het is zaak om zo snel mogelijk de diagnose te stellen om de eventuele stolsel met medicatie op te lossen, om verdere hersenbeschadiging te voorkomen.
Een tia is niet altijd zichtbaar en is eigenlijk een voorbode oftewel een waarschuwing.
Dus houd je aan de uitleg van de arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van een TIA is sprake als de klachten binnen 24 uur verdwenen zijn. Is dat niet zo, dat betreft het een infarct.
Een TIA kan het gevolg zijn van een vaatvernauwing of een tijdelijke verstopping in de aderen waardoor er zuurstoftekort in de hersenen optreedt.
Zelf heb ik een paar jaar geleden een TIA gehad door een vernauwing in de halsslagader. Medicijnen (o.a. bloedverdunners) konden niet voorkomen dat ik een week later (vóór een geplande operatie) alsnog een infarct kreeg. Ik weet niet wat jij voor scan hebt gehad, maar met één enkele scan halen ze niet alles boven water. Het belangrijkste is het scannen van beide halsslagaders. Dat is immers het laatste punt naar de hersens toe. Als daar de doorstroming goed is, zal de rest ook goed zijn. Maar als het daar hapert, moet er verder gezocht worden. Terug naar het ziekenhuis, dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Licht' is het sowieso niet. Dit is iets om serieus te nemen.

Een arts kan uiteraard beter vertellen wat het bij jou geweest is, maar het kan een TIA zijn geweest (en daar is dus niets lichts aan) of toch een beroerte. Allebei zijn ernstig, allebei zijn reden om terug te gaan naar je arts om te kijken hoe je herhaling kunt voorkomen.

Ik weet uit ervaring met mijn vader dat een beroerte niet altijd op de eerste scan te zien is. Bij zo'n scan worden namelijk afbeeldingen gemaakt van 'plakjes' van je hersenen, en als de schade toevallig precies tussen die 'plakjes' in zit, zie je niets. Toen mijn vader, na twee eerdere aanvallen, een zware beroerte kreeg, kwam pas uit de scan dat er wel degenlijk littekenweefsel was van de eerdere twee keer. Bij een eerdere scan was dat niet zichtbaar.

Wat zegt je dokter? Ze hebben je toch niet zomaar zonder informatie en advies uit het ziekenhuis ontslagen? Mocht dit wel zo zijn (daar heb ik helaas óók met mijn vader ervaring mee) aarzel dan niet om gewoon weer een afspraak met je huisarts te maken! Gewoon doen, wat je omschrijft zijn geen symptomen om te negeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn moeder was de eerste, vrij lichte tia ook een voorbode van veel ernstiger. De huisarts stuurde haar ook niet direct door maar wachtte daar 3 dagen mee en dat heeft veel slecht gedaan. Je moet dus direct voor absolute zekerheid gaan. Je hebt denk ik toch ook wel recht op een second opinion in een ander ziekenhuis? Vaart maken!! Sterkte en beterschap.