Waar is de tweede griepprik nou eigenlijk precies voor?

Ik lees wel dat het over procentuele bescherming gaat. Maar wat betekent nou eigenlijk "40% beschermd zijn"?

Betekent dat 40% beschermt van überhaupt de griep krijgen, of 40% beschermt van het krijgen van gewone (= in mijn geval waarschijnlijk ernstige) vorm ervan.

Als ik nu besmet raak, zal ik dan sowieso al een minder erge vorm krijgen door de eerste griepprik, en is die tweede alleen zodat ik minder kans heb op überhaupt een besmetting?

Hoop niet dat ik het te vaag heb omschreven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

het is een lang antwoord maar hier komt ie

Langer beschermd.
Na 1 prik is het niet zeker dat u het hele griepseizoen beschermd bent. Na de tweede prik bent u het hele griepseizoen zo goed mogelijk beschermd tegen Nieuwe Influenza A. Dat is belangrijk voor het geval er nog een griepgolf komt in januari of februari. Tot nu toe hebben de meeste mensen deze griep namelijk nog niet gehad.

Breder beschermd
Na 1 prik bent u alleen beschermd tegen de virusstam van Nieuwe Influenza A (H1N1). Na 2 prikken bent u ook goed beschermd tegen kleine veranderingen van het virus, oftewel mutaties. Dat is belangrijk omdat een griepvirus met de tijd altijd een klein beetje verandert.

Hoe werken deze prikken?
Ruim een week na de eerste prik verschijnen antistoffen tegen het virus in uw bloed. Deze verdwijnen vervolgens weer langzaam. Na de tweede prik neemt het aantal antistoffen weer toe. Zo’n 10 tot 14 dagen na de tweede prik heeft u een hoog niveau antistoffen in uw bloed dat bij de meeste mensen niet meer verdwijnt tijdens het griepseizoen. Vanaf dat moment bent u optimaal beschermd.
Tussen de twee prikken moet in ieder geval drie weken zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
kijk onder de foto`s en naar de datum 08-12-2009
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In mijn ogen: Nergens voor. Een 2e griepprik wordt niet geadviseerd door de makers van die vaccins. 1 prik levert volgens hun ook voldoende bescherming...eigenlijk zelfs al een halve dosis van wat ze hier in Nederland spuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg verwarrend allemaal, volgens de overheid, geeft de eerste vaccinatie 40 %bescherming, d.w.z. dat bij 10 besmettingen van mensen die een vaccinatie gehad hebben er 4 niet ziek worden en 6 dus wel.
Maar het zegt dus niets van de hevigheid van de griep.
Wel zal het, denk ik zo zijn, dat naarmate je 2 vaccinatie's gehad hebt en er in je lichaam weerstand is opgebouwd tegen deze griepsoort, je misschien in sommige gevallen minder erg griep krijgt, maar dat is geen garantie dat het ook zo gebeurd.
Maar dat is natuurlijk ook al zo, met mensen die geen vaccinatie gekregen hebben en griep krijgen.
De algehele conditie van deze mensen kan zo goed zijn, dat ze amper griep krijgen en alles snel weer weg is.
Het krijgen van 2 vaccinatie's tegen deze griep betekent dus nooit, dat je ook geen griep krijgt!