Is het mogelijk om de tijden van je stoelgang te veranderen, zodat je alleen in de avond hoeft i.p.v. ook 's ochtends?

Vroeger was ik in staat 1 keer per dag een lange zit te doen, nu moet ik dat twee keer per dag anders heb ik zo’n onprettig gevoel. Ik ging normaal altijd ‘s avonds, nu moet het ook nog ‘s ochtends. Ik hoorde van andere mensen dat je dan gewoon een paar dagen de ochtend moet overslaan en een tijdje met dat onprettig gevoel om moet gaan tot je lichaam eraan went. Is dat waar? Zo nee, hoe kan ik dan de tijden veranderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou je ontlasting nooit op!!Je hebt dan grote kans,dat je een verstopping in je darmen krijgt,met alle gevolgen vandien!!

Het beste antwoord

Ik heb begrepen dat het het meest ideale zou zijn wanneer je je zou kunnen ontlasten na elke maaltijd, dus 3 x per dag.
De meeste mensen doen dat niet en zijn al blij als het 1 x per dag kan.
Jouw lichaam geeft nu twee keer aan, misschien omdat in de loop der tijd jij je eetgewoonten wat hebt veranderd. Of misschien omdat je meer eet dan vroeger, hoeft niet, maar dat kan.
Wat ik niet begrijp is dat je het vervelend vind, zeker als je aangeeft dat je je onprettig voelt als je het niet doet. Hoe simpel is het, je voelt je onprettig doordat je je afvalstoffen vasthoudt, je gaat naar het toilet en bent je afvalstoffen kwijt en voelt je beter... juist mooi toch?

Maar goed, je ontlasting ophouden is echt niet goed. Daar kan je verstoppingen van krijgen en je hele lichaam raakt van slag. Wat je wel kan doen is experimenteren met voeding. Misschien minder eten, of over gaan op vezelrijkere voeding (dan kan je lichaam zich eerder ontlasten en hoef je 's morgens niet). En ervaren wat het met je lichaam doet. Niet meteen enorme veranderingen want dan heeft je lichaam veel meer tijd nodig om zich aan te passen en dan kan je echt de eerste weken niet inschatten hoe groot of klein het effect is, behalve dan dat je voelt hoe je lichaam uit balans is.
Aangezien de functies van je lichaam over het algemeen wat vertragen naarmate je ouder wordt kan je er ook eens over na denken of je tussen de middag warm zou kunnen eten. Dan verander je echt het ritme en is je lichaam mogelijk in staat zich alleen 's avonds te ontlasten.

Maar eigenlijk ben je een geluksvogel met 2 x per dag ;-))
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal uw tips gebruiken, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Mijn ervaring si, dat je lichaam zelf beslist wanneer je " moet" en dat dat je daar gewoon gehoor aan moet geven en niet proberen een eigen ritme in moet stellen, want dat is onnatuurlijk.