Heeft iemand met een verstandelijke handicap een korte levensduur (kijkend naar onderstaand voorbeeld)?

Mijn zusje van 16 heeft een verstandelijke handicap en zit op een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Hierbij is ze ook autistisch, wat zich uit in het alles willen rechtleggen en zich snel aangevallen voelen. Heeft zij een kortere levensduur dan haar niet-gehandicapte medemens? Fysiek is ze overigens wel volledig in orde, kan zelfs behoorlijk goed voetballen, geen eens in een G-team.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

Alleen mensen met syndroom van Down leven gemiddeld minder lang. En er zijn vast nog wel een paar van dat soort afwijkingen waarbij de mensen gemiddeld minder oud worden. Maar de meeste verstandelijk gehandicapten kunnen net zo oud worden als niet verstandelijk gehandicapten. Op mijn werk woont een vrouw van 87. En dat is geen uitzondering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in deze zorg werkzaam bent, lijkt het mij dat je niet spreekt over "dat soort afwijkingen", maar meer over "dat soort beperkingen" als ze dan toch persé in een vakje gezet moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat soort afwijkingen vind ik ook een wel héél slecht gekozen term, sjongejonge zeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was niet negatief bedoeld hoor. Ik weet niet hoe ik het zou moeten omschrijven. Beperking vind ik ook niet het juiste woord. Maar ziekte ook niet. Hoe noem je het dan?
Kijk ik op wikipedia : en jawel ... ook daar noemen ze syndroom van Down een afwijking !!!! Dus zo fout was het toch niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"paar van dat soort afwijkingen'' klinkt enorm denigrerend, paar van dat soort beperkingen zou ook raar klinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Syndroom van Down, van Turner, van Marfan. Wikipedia noemt ze allemaal afwijkingen. Syndroom van asperger is daarentegen weer een stoornis. Maar ja, echt vriendelijke woorden zijn het nou ook weer niet. Kan ik verder niets aan doen. Die negatieve emotionele lading aan sommige woorden hebben mensen in de loop der tijd nou eenmaal aan bepaalde woorden gegeven. Debiel was vroeger ook gewoon een medische term. Later is daar een scheldwoord van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg persoonlijk liever beperking dan afwijking, maar de manier hoe je het zegt ("dat soort afwijkingen"), dát stoort mij en waarschijnlijk ook 'phylos2'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar syndroom van Down is geen beperking. Mensen met het syndroom van Down hebben een verstandelijke beperking. Dus "Pompiedom", in jouw geval zijn het dus beperkingen met een beperking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik zou het zo verwoorden: Alleen mensen met syndroom van Down leven gemiddeld minder lang. Er zijn vast nog wel enkele (vormen van) beperkingen waarbij de mensen gemiddeld minder oud worden, maar... Staat toch net wat beter dan 'dat soort afwijkingen' ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar het klopt gewoon niet als je dat zegt. Het syndroom van Down is geen beperking. Een beperking van wat dan? Het is een genetische afwijking. En zo zijn er nog meer afwijkingen van het gemiddelde menselijk lichaam. En die heten weer anders. Een van de gevolgen van de genetische afwijking "Syndroom van Down" is o.a. een verstandelijke beperking. Evenals een gemiddeld kortere levensduur. En zo zijn er dus nog meer afwijkingen, net als het syndroom van Down die ook tot gevolg hebben dat er sprake is van een verstandelijke beperking en een gemiddeld kortere levensduur. Ik weet alleen niet precies hoe die heten.