Iemand overlijdt in de ambulance onderweg naar het ziekenhuis. Hoelang moet het dossier dan worden bewaard en mag je dat na 5 jaar nog opvragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

"De gegevens uit uw medisch dossier worden in principe 15 jaar bewaard. Dit is de algemene bewaartermijn. Er zijn een paar uitzonderingen. Na 15 jaar worden uw medische gegevens vernietigd, tenzij uw arts redenen heeft om ze langer te bewaren. Bijvoorbeeld omdat hij de gegevens nodig heeft om u goede zorg te blijven geven.

(...)
Wijze van bewaren van medische gegevens
De Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) eist dat medische gegevens bewaard blijven. In welke vorm dit gebeurt, maakt niet uit."

Uit weer een andere bron:

"Na het overlijden van de patiënt blijft het recht op privacy bestaan. Familie of derden kunnen het dossier niet zonder meer inzien. De arts kan besluiten om nabestaanden inzage te geven."
Computoon