Als ik aan mijn linker oog 50% zie wat is mijn sterkte als ik lenzen nodig heb het hoeft niet nauwkeurig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
Amadea
11 jaar geleden
50 procent waarvan zie je dan? Ik ben bijziend maar zou niet kunnen zeggen hoeveel procent ik zie zonder lenzen in....

Antwoorden (3)

Dat kun je niet bepalen zonder door te meten. Voor zover ik altijd begrepen heb, heeft dat weinig met elkaar te maken
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zelfs niets met elkaar te maken.
De meeste brildragers zien tegen de 100%. hun ogen zijn te bol (bijziend) of te plat (verziend) maar verder zijn de ogen OK.
Als jij maar 50% ziet, heb je een groter probleem, bijvoorbeeld door staar zie je minder of door andere veel serieuzere problemen. Ga naar de oogarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel je tegenwoordig voor een totale oogmeting snel en goed bij een goede opticien terecht kunt. Deze stelt de diagnose en geeft, zonodig een verwijzing naar de oogarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed opgemerkt. Verminderd gezichtsvermogen is iets anders dan een (met lenzen) te corrigeren refractieafwijking. +1
Kun je zo niet zeggen, alleen door meting te bepalen.

De visus (gezichtsscherpte) van het gemiddelde oog wordt op 1,0 (of 100%) gesteld. Met een visus van 0,5 kunnen details pas op de helft van de 'normale' afstand onderscheiden worden.

Als keuringseis van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen geldt dat na optimale correctie beide ogen samen een visus van minimaal 0.50 moeten hebben.
Computoon