Ik ben 17, uit huis en zit nu tijdelijk bij vrienden, wat moet ik doen?

Sinds een week of 3 ben ik weg thuis, definitief. Ik zit bij een vriendin in huis.

De moeder van de vriendin waar ik nu bij zit, zit erg krap. Ik krijg 100 euro van mijn moeder, elke maand, maar dat is niet genoeg.
Nu wilde ik examens halen, werk zoeken en een jaar op kamers gaan, maar dat loopt natuurlijk niet zoals gepland.

M'n examens zijn niet goed best gegaan, en nu maak ik me daar ook erg zorgen over. Omdat ik zo erg zat met dat ik uit huis ben en geen idee heb wat ik verder kan doen, ben ik eigenlijk erg afgeleid geweest tijdens mn examens, maar daar is niks aan te doen. Nu heb ik overal gesolliciteerd in de afgelopen 2 weken, maar ik hoor overal 'nee' of helemaal niks.

Nu zeg ik niet dat de thuissituatie tussen mij en mijn moeder alleen haar schuld is, want dat is het natuurlijk nooit, maar ik wil gewoon absoluut geen contact meer en ik ben bang dat als ik contact opneem met jeugdzorg, zij mij waarschijnlijk met behulp van een maatschappelijk werker proberen terug te krijgen in huis en dat wil ik echt niet! Het liefst wil ik dit gewoon doen zonder dat mijn moeder ergens van af weet, ik heb alleen geen idee hoe.

Vrijdag ga ik op vakantie, dan is het daarna eigenlijk zo dat ik hier nog een weekje kan blijven en dan moet ik weg.
Ik wilde die vakantie het liefste doorverkopen eigenlijk, want het is natuurlijk niet handig, maar dat raakten we niet meer kwijt, dus we hebben nu alles voorbereid, dat ik daar gewoon heen ga.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Sowieso is het geen verstandige keuze geweest om tijdens je examens je bezig te houden met solliciteren en alle andere randzaken; op dat moment is het erg belangrijk je op je examens te concentreren. Maar oké, dat is gebeurt.

Hoe nu verder? Jeugdzorg lijkt me wel een uitstekende instantie om je verder te helpen. Bij hen kan je gewoon aangeven dat je niet terug naar huis wilt, zij zullen je zeker helpen om bijv. op kamers te gaan, of ergens anders woonruimte te vinden. De enige verplichting die zijn richting je ouders hebben, is te zeggen dat je 'veilig' bent, mochten zij zich ongerust maken over waar je bent. Vanaf je 18e geldt dat overigens niet meer.

Ook zou het kunnen helpen om met een vertrouwenspersoon op school te praten, al sta je nu natuurlijk wel op het punt deze te verlaten (als je geslaagd bent).

Als je nog vragen hebt, kun je ze me ook in een pb sturen, heb zelf inmiddels (helaas) de nodige ervaring met Jeugdzorg/GGZ en al die instanties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, bij mij bemiddelden ze juist om me uit huis te krijgen, gezien mijn moeilijke situatie. Zelf wilde ik desondanks nog liever thuis blijven, dus dat ging niet door. Zij zijn verplicht je ouders ervan op de hoogte te stellen dat je veilig bent, als zij daarom vragen of bang zijn voor je gezondheid. Maar dat stelt verder niks voor, is gewoon een formaliteit. Ik denk niet dat je in een opvangtehuis geplaatst wordt, zij zullen samen met jou naar de beste oplossing zoeken, wellicht kun je nog bij je vriendin blijven wonen, of hebben zij een andere oplossing. Dat zul je met hen moeten overleggen. Alvast veel succes en sterkte bij eventuele gesprekken!
Hé, gast, wat zit jij in een rotsituatie zeg. Toch lijkt het me handig om wel hulp te zoeken en daarbij heel duidelijk aan te geven dat je echt niet terug gaat. Als je hulp zoekt hoor je wat de mogelijkheden zijn, om bijv. begeleid op kamers of misschien zijn er andere mogelijkheden. Je kan ook naar het maatschappelijk werk toe, kun je niemand vinden vraag dan je huisarts om hulp, die kan je ook verwijzen naar een hulpverlener.
Het lijkt me op dit moment, zonder inkomen heel lastig om op jezelf te gaan, maar wie weet, weet een hulpverlener wel de weg hierin.
Ik hoop dat je kan genieten van je vakantie en dat je wat kunt met de antwoorden.
Ik wens je heel veel sterkte!
Ennu, jij komt er wel! Je situatie is heel rot, maar ook al is het nu onvoorstelbaar, het zal beter worden, echt waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst even zorgeloos op vakantie en genieten van die tijd.

Bij terugkomst 1 of 2 dagen rust om even alles op een rijtje te zetten.

Daarna vol gas solliciteren. Schrijf je in bij diverse uitzendbureaus en ga met je cv langs bij bedrijven waar je zou willen werken. (blijven volhouden)

Tussen het solliciteren door zou ik een afspraak maken bij een maatschappelijk werker. Als je de situatie uitlegt, en dus zegt dat je geen contact meer met je moeder wil, zullen ze je moeder niet inlichten of wat dan ook. (je kan ten aller tijden afzien van die maatschappelijk werker en je afspraken daarmee, als deze bijvoorbeeld iets zegt of doet waar jij het niet mee eens bent) Een maatschappelijk werker kan je met allerlei zaken helpen en zal dit ook doen. Hij/zij kan je helpen bij het zoeken naar werk en het zoeken naar "een eigen onderkomen" Ook met eventuele andere vragen kun je hier terrecht. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maatschappelijk werkers werken vaak samen met de gemeente. Je zou dus bijvoorbeeld bij het gemeentehuis kunnen vragen of zij je in contact kunnen laten komen met een maatschappelijk werker. Ook internet of gewoon een telefoonboek kan een manier zijn.