Is een blindengeleidehond ook waakhond?

Als bij een blinde wordt ingebroken, zal de geleidehond dan alarm slaan?

Als een blinde op straat wordt aangevallen (met geweld), zal de geleidehond dan het baasje verdedigen door de aanvaller aan te vallen?

Als een blinde op straat wordt bedreigd (zonder geweld), zodat het voor de hond lijkt alsof het baasje gewoon met iemand in gesprek is (maar daarbij wel wat gespannen reageert), kan het baasje dan bijvoorbeeld het commando "Bijt!" geven en zo de hond als verdediger inschakelen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, een blindegeleidenhond wordt niet opgeleid tot een soort politiehond. De blinde kan dat natuurlijk achteraf wel zelf doen maar ik denk niet dat ze het doen. Het is ook niet handig om een erg waakse hond te hebben omdat die te weinig sociaal is en er een extra taak bij krijgt (op andere potentieel gevaarlijke mensen letten terwijl ze al een enorm grote taak hebben: de blinde veilig begeleiden). De hond zal dus in huis hetzelfde reageren als de gemiddelde hond, het kan vriezen en het kan dooien. De ene hond geeft bij wijze van spreken de portemonnee aan en de andere hond grijpt de inbreker. Toegevoegd na 8 minuten: Ik bedenk me ineens dat ik een blindegeleidenpup had in opleiding in mijn postwijk en dat die vanaf pup al zo blij was mij te zien. Het baasje vertelde mij dat er gewoon helemaal nulkommaniks waakzaamheid zit in dat ras en zo ook niet gefokt zijn. Een goldenretriever die ik ook als pup ken: net zo, altijd blij en vrolijk en blaft nooit. Kom daar maar eens om bij andere honden als postbode. Er is nog één bobtail die gewoon blijft slapen voor de deur als ik er aan kom maar de rest van het hondenbestand zou door de deur heen komen als dat kon.

De honden worden er in de opleiding niet op getraind. Maar als je bijvoorbeeld een herder als geleidehond of hulphond hebt, dan zit waaksheid in het ras. Ik ken 2 blinde mensen, die hun herdershond zelf wel hebben getraind op alertheid bij problemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100