Waarom doet het fysiek pijn aan je ogen wanneer je in fel licht kijkt?

Wanneer je bijvoorbeeld 's avonds in koplampen van een auto kijkt kan dit een pijnscheut veroorzaken en wordt je even verblind. Terwijl dezelfde hoeveelheid licht overdag geen probleem is.

En vooral, waarom doet dit pijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Alsof er naalden via je ogen in je hoofd worden gestoken...

Antwoorden (4)

Alle grenzen van je lichaam worden beschermd, beschermd door een pijn-ervaring, je ogen zijn daar geen uitzondering op...

Wat is het lichaam toch een perfect instrument... Wees blij dat je eigenaar bent van zulk een prachtig instrument...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overdag staan je ogen ingesteld op het licht.
's Avonds worden je pupillen groter om goed in het donker te kunnen kijken. Wanneer je dan ineens fel licht zit kan je oog beschadigen. Als reactie voel je daarom pijn als waarschuwing. Dus om te voorkomen dat je ogen beschadigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is zorgt een reflex dat je geen of nauwelijks pijn voelt. Maar dat is afhankelijk van de gevoeligheid van de zenuwen en reactiesnelheid van de oogleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je ooglens staat zo ver mogelijk open om toch bij het lage lichtniveau te kunnen waarnemen. Plots is er heel erg veel licht en krijgt je oogzenuw een overprikkeling, dat veroorzaakt het pijngevoel en de reflex om je oog dicht te knijpen.