heeft er iemand tips voor als ik ingeënt moet worden? want ik kan slecht tegen prikken

ik moet worden ingeënt voor als ik in de zomervakantie naar Turkije ga. Maar ik kan niet zo goed tegen prikken want dan word ik misselijk enzovoort heeft er iemand tips wat ik daar tegen kan doen of juist niet moet doen?
alvast erg bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Vantevoren even zeggen dat je het eng vindt en dat je ook reageert door klachten van misselijkheid e.d. Dan kunnen ze daar rekening mee houden. Ga ontspannen zitten, eventueel liggen als je bang bent om flauw te vallen. Zorg er vervolgens voor dat je je goed ontspant, voel hoe je spieren zich ontspannen, haal een paar keer goed adem (zúchten, niet zozeer diep INademen, dat kan hyperventilatie in de hand werken) en doe wat je zelf prettig vindt: wil je kijken of juist niet kijken? Wil je dat degene die jou prikt dat zegt op het moment dat er geprikt wordt, of wil je het niet weten? Bespreek dat soort dingen vantevoren.

Tenslotte: als je bang bent voor de pijn, kun je eventueel je huisarts vragen om vantevoren wat EMLA-zalf voor te schrijven. Dat is een verdovende zalf de de huid verdooft, zodat je het niet of bijna niet voelt als ze door je huid prikken. Als er in de spier geprikt wordt, moet je er wel rekening mee houden dat de spier niet verdooft is. Meestal is het ook niet de pijn die een probleem is, dus heel veel lijkt het me niet uitmaken, maar als het jou helpt om rustiger te zijn bij het prikken, of om minder angstig te zijn, dan kan het een goed hulpmiddel zijn. Je kunt ook vantevoren wat valeriaan nemen (te koop bij drogist) of iets anders dat je helpt om te ontspannen. Hoe beter je je kunt ontspannen, hoe minder heftig je reactie zal zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dat is waar ja, de pleisters zijn zonder recept te koop. De creme trouwens niet. Maar op zich is het voor een vaccinatie niet zó zinvol hoor, in feite is het enige dat soms pijnlijk is, het inspuiten van de vloeistof in de spier. Alleen een dikkere naald voel je misschien ook bij het prikken van de huid. Maar zoals gezegd: alles wat kan helpen om minder angstig te zijn, kan handig zijn soms.

Andere antwoorden (4)

Zorg dat je goed gegeten hebt.
Relativeer, we hebben het over ongeveer 2 seconde pijn.
Diep ademhalen, andere kant op kijken en tot 2 tellen, dan is het voorbij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog vergeten, je arm ontspannen, niet je spieren spannen maar je arm losjes laten hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag een vriendin of zus mee, die jou iets leuks gaat vertellen terwijl de handeling plaatsvindt. Dan moet jij lachen, bent ontspannen, en de prik is geweest voordat je er erg in hebt!
Amadea
11 jaar geleden
Je moet afleiding gebruiken, zoals muziek, een boek ofzo. Je moet daarvoor goed eten em vooral NIET blijven staan, maar gaan zitten. Ik ben ingeënt en bleef staan, en viel flauw...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga zingen en ook al voel je de prik blijf door zingen. Dit zorgt voor de afleiding, concentratie. En goede Ademhaling voor de misselijkheid..