Waar komt de lichthoofdigheid/duizeligheid vandaan wanneer ik opstijg met het vliegtuig of wanneer ik een brug tegemoet rij?

In het verleden heb ik veel gevlogen, zowel korte als lange vluchten, maar nooit last gehad. Nu heb ik op de terugweg vanuit Gran Canaria ineens het probleem dat ik een heel sterk licht gevoel in mijn hoofd krijg. Ik moet me dan erg sterk concentreren om niet van mij stokje te gaan. Dit gaat wel gepaard met een zware vorm van zweetaanvallen.

Daarnaast heb ik dit na dit eerste geval ook gekregen wanneer ik richting bruggen rijdt, voornamelijk bruggen die je van ver aan ziet komen. Dan beginnen de zweetaanvallen al voordat ik daadwerkelijk de brug oprijdt. Dit gebeurd dus ook wanneer ik in het vliegtuig stap.

Tegenwoordig gaat het nog een stapje verder. Wanneer ik TV kijk en ik zie beelden vanaf een hoog gebouw, dan volgt snel hetzelfde gevoel. Zelf wanneer ik aan die situaties denk, breekt het zweet mij uit en krijg ik dit gevoel in mijn hoofd.

Echt hoogtevrees heb ik niet, aangezien ik rustig op het dak van een huis kan staan zonder problemen. Het vreemde is nog meer dat wanneer het vliegtuig eenmaal helemaal in de lucht is of dat ik boven op de brug rij, het probleem weg is en ik weer zonder problemen kan functioneren.

Wie heeft er een idee waar dit vandaan komt? En sterker nog, wie weet of én wat er aan te doen is om het probleem te verhelpen?

Alvast bedankt voor de reactie!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is lastig, kun je niet een
Afspraakje bij je huisarts.. Lijkt op paniekaanvallen..

Antwoorden (2)

Dit is heel herkenbaar,En ik heb het ook weleens,Het kan komen dat soms de drukcabine,niet goed genoeg functioneert,Maar toch niks om je ongerust over te maken,Als je een muziekje op je mp 3 speler luistert,en het over je heen laat komen,gaat het vanzelf weer snel over,Bij mij wel.Dat je het ook voor tunnels hebt,Lijkt meer op claustrofobie.Dit kun je met een arts bespreken,of een cursus,vliegangst,en of claustrofobie volgen,Helpt enorm.Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt een beetje op ruimtefobie, waarbij iemand bang is te vallen als hij niet meer in de buurt is van muren of andere middelen die fysieke steun geven. Het klinkt in elk geval wel als een fobie, vanwege de zweetaanvallen. Op de website hieronder kun je meer over specifieke fobieën lezen en daar staat ook wat je eraan kunt doen. Succes!