Zit er echt 7x meer vitamine C in een kiwi dan in een citroen, en hoe gezond is dat dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (7)

Normaal eten en nergens naar kijken... Angst maakt ziek... En gezond willen/moeten zijn is ongezond...

Heel gezond is een kiwi...

Toegevoegd na 1 minuut:
L-Ascorbinezuur (Vit C. )is een radicaal-afvanger, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Hoihoi;

De verwarring is ontstaan toen mensen zijn gaan denken dat vitamine C zo heet omdat het in hoge concetraties in Citrusfruit zit. Dat is een fabeltje. Vitamine C zit bijvoorbeeld ook in grote hoeveelheiden in aardappels, meer nog dan in citroenen en sinaasappels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gezond. Vitamine C is in water oplosbaar. Dat betekent dat je lichaam overtollige vitamine C uitscheidt via de urine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In kiwi zit per 100 gram vruchtvlees 70 mg vitamine c
In citroen zit per 100 gram vruchtvlees 36 mg vitamine c.
Er zit dus niet 7x, maar 2x zoveel vitamine C in.

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C is 70 mg per dag. Wat je meer binnenkrijgt, plas je uit. Het kan geen kwaad, maar het is ook niet extra gezond.

Een kiwi is dus voldoende vitamine C per dag.
Als je voldoende groenten en fruit eet, heb de aanbevolen hoeveelheid vitamine C al snel binnen.
Maar alleen vitamine C is niet voldoende. Je hebt ook andere vitamines nodig, dus moet je gevarieerd eten.

Voor de volledige lijst van de aanbevolen hoeveelheden vitamines: zie bron 2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiwi's bevatten inderdaad veel vit C, die verschillende
eigenschappen heeft. het is niet waar dat vit C alleen maar als antioxidant (vrije-radicalenvanger) nuttig is.
In de vorming van weefsel en bloed speelt het een onmisbare rol, evenals voor je weerstand.
Als een van de weinige vruchten levert een Kiwi ook vitamines uit de B groep.
Een kiwi is daarom een van de gezondste vruchten, zolang ze niet vergeven zijn met landbouwgif, wat nog wel eens een probleem vormde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit wel meer vitamine C in maar of dat 7x is dat weet ik niet. Lekker gezond dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/707/Fruit/article/detail/988190/2009/09/04/Kiwibes-bevat-meer-vitamine-C-dan-citroen.dhtml