Waarom zijn niet alle tumoren kankers?

In een andere vraag las ik dat wratten wel tumoren zijn maar geen kanker is.
Dus dat niet alle tumoren kankers zijn.

Want is dat het verschil tussen een tumor en een kankertumor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verschil zit 'm in de goed- of kwaadaardigheid en het hetzelfde blijven of blijven doorgroeien.
Niet elke tumor is gevaarlijk. Sommige tumoren houden vanzelf op met groeien. Er worden dan geen cellen meer aangemaakt, de tumor is goedaardig. Een voorbeeld van een goedaardig gezwel is een wratje.
Stoppen de cellen niet met delen dan is de tumor kwaadaardig. Het gezwel blijft maar groeien, en dan heb je kanker.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je linkje!
Heel interessant!

Andere antwoorden (2)

Tumoren zijn kwaadaardig als cellen van de tumor de mogelijkheid hebben zich van de oude tumor los te maken en zich op een andere plaats in het lichaam weer vast te hechten en daar weer uit te groeien.
Dit noemen we uitzaaien. Per definitie kunnen kwaadaardige gezwellen dat wel, maar goedaardige niet.
Je ziet wel eens in het nieuws plaatjes van mensen die bijv een tumor van zoveel kilo aan hun been hebben. Dit zijn vrijwel altijd goedaardige tumoren. Konden de tumoren uitzaaien, was je allang dood geweest doordat je hele lichaam er vol mee zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tumor is gewoon een ander woord voor gezwel. Een tumor kan vele oorzaken hebben waaronder kanker, ontsteking, bloedvatverwijding, vochtophoping, vreemd voorwerp etc. of inderdaad een wrat. Kanker hoeft zich niet altijd te uiten in de vorm van een gezwel, zoals bijvoorbeeld bij leukemie of huidkanker. Een wrat is zowel een tumor als een weefselwekering maar geen kanker.