Hoe wordt bij kleine kindjes een bril aangemeten?

Ik zag laatst een baby van een maand of 11-12 die al een brilletje droeg, en vroeg me af hoe ze de benodigde sterkte bepalen omdat een baby nog niet echt kan aangeven bij welke stand van het brillenaanmeetapparaat hij/zij het beste ziet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Kinderbrillen worden aangemeten door een orthoptist of door een oogarts. Beide ogen worden dan gedruppeld, zodat de pupillen worden vergroot en het oog niet meer kan scherp stellen. De orthoptist bepaalt de brekingsafwijking van de ogen en de benodigde brilsterkte door met een speciaal licht in het oog te schijnen. Er wordt dan naar de veranderende reflectie in het oog gekeken door verschillende glazen voor te houden. Afhankelijk van welke druppels er worden gebruikt heeft uw kind nog enkele uren of dagen last van wazig zien en fel (zon)licht. Het is dan ook te adviseren een zonnebril mee te nemen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar een baby van 11-12 maand kan de arts niet aangeven of vertellen wat hij/zij wel of niet ziet. Een arts zal bij een kind altijd vragen of het zicht beter wordt bij de verschillende testen. Hoe moet een baby dat aangeven? Die baby is dus puur aangewezen op de mening van de behandelende arts. Als de arts ook maar een klein beetje de zaak verkeerd inschat is deze baby/kind voor de rest van zijn/haar leven de pineut en zal nooit meer een normaal gezichtsveld krijgen (behalve dan door het opnieuw aanpassen van de bril en/of lenzen.