Als al je zintuigen te gevoelig zijn, hoe heet dat dan?

Als alles voor je zintuigen te sterk is, en dat is een probleem, hoe noem je dat dan?

Toegevoegd na 19 seconden:
*soort van te scherp afgestelde zintuigen.... *

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel! blij mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft heel erg veel herkenning losgemaakt. Je link is geweldig behulpzaam en ik snap nu hoe ik verder moet. Wat dat betreft, allemaal heel erg bedankt!!

Andere antwoorden (5)

overgevoelig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwanger!? Nee hoor, er is meer over te lezen op advaitacentrum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou hooggevoelig kunnen zijn, en dan voor elk zintuig. Bekijk hier de kenmerken:
http://www.ppzh.nl/hoogsensitief.php?pid=16&agn=63

Verder weet ik niet of dit al lang speelt, of pas vandaag is opgetreden. Op korte termijn zou het kunnen duiden op aankomende migraine:
Overgevoelige zintuigen

Een typisch verschijnsel bij migraine is overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels. Een toename daarvan kan een waarschuwingssignaal zijn. Ook tijdens een aanval kan de zintuiglijke overgevoeligheid zeer sterk zijn. Licht, geluid, geuren en aanrakingen worden ondraaglijk. Het gezichtsvermogen wordt vaak gestoord door langdurige nabeelden die een sterke schittering hebben. Ook kunnen onrustige visuele voorstellingen het beeld verstoren. Bij geluid, reuk en smaak treedt vaak vervorming of versterking van de sensatie op. Een zacht geluid klinkt onverdraaglijk hard; geuren en smaken die normaal lekker zijn worden hinderlijk en vies. Bij auraverschijnselen en klassieke migraine is deze zintuiglijke overgevoeligheid bijzonder sterk en kan zelfs hallucinaties geven.

http://people.zeelandnet.nl/vdwindt/migraine/bijvers.htm

Daarnaast kan het ook een symptoom zijn van hoogbegaafdheid. (Namelijk: hypergevoeligheid)

Hoogbegaafdheid is geen probleem. OK, maar toch kan hoogbegaafd zijn een aantal knap vervelende “bijwerkingen” hebben. Nogal wat hoogbegaafde kinderen hebben last van overgevoeligheid. Dat kan gaan van overgevoelig zijn aan bepaalde textielen waardoor heel het lijf gaat kriebelen, aan de labeltjes die in de kleren zitten en die zo ontzetten prikken, aan een plooitje in een kous dat meteen een onoverkomelijk probleem wordt, aan bepaalde geluiden waar het kind kregelig van wordt, aan het volume van het geluid dat een kind doet wegrennen, aan bepaalde geuren waar het kind overdreven misselijk van wordt, aan bepaalde smaken, en zelfs overgevoeligheid voor bepaalde kleuren is bekend.

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/07_Probleemkind/5_hypergevoeligheid.html

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overgevoelig is dat...

Maar zie de oorzaak, waarom is dat zo? Dat komt omdat je rust wil, overprikkeld, continue overprikkeld, het systeem schreeuw om rust...

Mag het even ietsje minder, dat vraagt de auto aan de chauffeur...

Je hobbelt achter de feiten aan, jij komt steeds net te laat bij het leven aan... Als je wakker en alert bent, is dat vanzelf, maar het gaat je allemaal te snel...

Neem rust... Op alle gebied... TV uit en rustige muziek, als het nodig is, anders ook geluid uit... En rust...

Dan zal het veranderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
t verandert niet echt. Alleen als ik in een stil donker holletje zit met één gezellig lampje voel ik me goed. Dus ja, dat noem ik niet meer overgevoelig. overgevoelig is als iets irritant is... ben een beetje overgevoelig voor fel licht of zo... maar als het gaat om ALLES? ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zou depressiviteit kunnen komen, toen ik depressief was had ik dat ook... Elke indruk is too much, i wanted to die to escape it...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die herken ik ook wel, maar ik ben eigenlijk heel gelukkig... ik heb meestal drie depri dagen en dan voel ik me weer maanden gelukkig. ik ga toch voor de hypersensitief.
Je kunt het noemen zoals anderen zeiden, wat interessanter is hoe kom je eraf.
Uit je commentaar op Xinix begreep ik dat het veel te overweldigend is, de wereld dendert als het ware over je heen. Daar zit dus ook het antwoord.

Ga staan, laat niet meer over je heen lopen. Roep, schreeuw, neem ruimte in, jouw ruimte in deze wereld.

Geen slachtoffer zijn, maar terug vechten. Kom voor jezelf op, steek als een cactus je stekels uit.

Het werkt bij mijn dochter, maar die had er wel iets minder last van.