Is het dragen van make-up oke bij ringworm?

Ik heb ringworm en er zitten ook een paar plekjes op mijn hoofd. Één daarvan zit vlak naast m'n oog.

Ik draag normaal liquid eyeliner, kan ik dit nu gewoon doen?
En hoe zit het met make-up remover, als ik het weer weg wil halen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Zoals je waarschijnlijk al weet, ringworm is een infectie met een schimmel, en de infectie wordt verspreiden door directe contact.

Voor je genezing van ringworm denk ik niet dat het aanbrengen van een lichte make-up een grote invloed zal hebben, maar je moet wel opletten dat je niet een allergische reactie krijgt. Je huid is op de geïnfecteerde plekken immers extra gevoelig en kan hevig reageren tegen chemicaliën in make-up. Voor de zekerheid kies voor een hypo allergische make-up. Bij de betere drogist kunnen ze je waarschijnlijk helpen.
Breng ook geen te dikke lagen make-up, je huid moet kunnen ademen, ook belangrijk voor de genezing.

Veel belangrijker is dat je niet jezelf opnieuw gaat besmetten. Je handen moet je sowieso regelmatig wassen, en je linnen, handdoeken, kleding, enz. moet je ook vaak wassen en beslist niet met andere familieleden delen. Dat geldt ook voor je make-up spullen. Borstels, eyeliners, sponsjes... alles wat in contact is geweest met het stukje geïnfecteerde huid, zou ik niet nog opnieuw gebruiken.
Je kan ook de make-up aanbrengen met behulp van eenmalig te gebruiken katoenstaafjes, dat scheelt!

Weghalen van make-up zou ik doen met een zo mild mogelijk middel. Het liefst water en neutrale zeep. Make-up remover bevatten oplosmiddelen die geen kwaad hebben op gezond huid, maar op gevoelige zones kan het anders uitvallen. Zelfde verhaal als de make-up.

In ieder geval, als je een zalf of créme gebruik, lees heel aandachtig de gebruiksaanwijzing. Als het goed is staat daar of, en zo ja wat voor make-up kan je gebruiken. Laat in ieder geval de zalf volledig uitdrogen vóórdat je make-up aanbrengt.

Veel beterschap!!