Nee, niet meer energie maar wel sneller. Nadat je de druivensuiker hebt ingenomen wordt het direct in je bloed opgenomen. Zo kan het sneller gaan naar de plaats van bestemming. Want normaal gesproken moet suikers eerst worden afgebroken in kleinere delen, dit gebeurd in je verteringsstelsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kim Clijsters of Roger Federer hoeven we niet uit te leggen waar druivensuiker goed voor is, maar ook jij kan profijt halen uit druivensuiker. De natuurlijke energiebom is aan een (her)ontdekking toe!
Druivensuiker, we hebben het in onze jonge jaren gegeten als snoepje. Wisten wij veel dat het zoetgoed méér is dan een snoepje?! Het kan geen kwaad om dat in herinnering te brengen: druivensuiker (ook gekend als glucose of dextrose) doet een
mens goed, ongeacht de leeftijd. Een tabletje van de natuurlijke suiker komt in het lichaam aan als een klein energiebommetje. Diabetici kunnen best altijd een pakje op zak hebben, voor als ze een hypo (lage bloedsuikerspiegel) voelen aankomen en nood hebben aan snelwerkende suikers. Cola en fruitsap kunnen op zulke momenten ook soelaas brengen, maar niets werkt zo snel als druivensuiker.

Beter dan Red Bull

Ben je vermoeid of heb je net een lange inspanning geleverd? Dan kan druivensuiker je er snel bovenop helpen. Jongeren grijpen vandaag snel naar Red Bull of energy drinks, maar een tabletje dextrose doet de taak minstens evengoed én veel gezonder. Langeduursporters weten het wel. Maar let op: druivensuiker is vooral van nut voor sportievelingen die tijdens het sporten een energietekort hebben.

Pijn verzachten

Als aanvulling van een dieet kan druivensuiker dienst doen om vermoeidheid in de spieren weg te werken. Dextrose prikkelt ook het immuunsysteem om stijve verbindingsweefsels tussen de nekspieren te herstellen, wat chronische nekpijn helpt verzachten. Onderzoek toonde aan dat mensen met nekklachten na een injectiekuur vandextrose het aantal pijnstillers kunnen halveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er van af waarmee je het vergelijkt.

Zetmeel bevat veel energie. Het zijn lange ketens die verbroken moeten worden voor de glucose vrij komt. Glucose is ee monosacharide en kan zo in de bloedbaan worden opgenomen (in o.a. de darmen). Een zetmeelmolecuul bevat dus veel meer energie dan een molecuul suiker.

Tafelsuiker is een disaccharide (sucrose). Het bestaat uit fructose en glucose. Als je lichaam dat splits kan zowel het fructose als het glucose worden opgenomen. Dat gaat snel overigens.

De tabletten druivensuiker bevatten meestal monosachariden zoals fructose. Dat wordt snel opgenomen in het bloed en kan meteen verbrand worden. Je krijgt er snel even energie van, maar je kunt als je sport volgens mij beter een banaan eten (met veel zetmeel). Bij het eten van veel suikers krijg je een flinke piek in de bloedspiegel en je lichaam moet dat er dan snel uithalen.

De energieinhoud van sacharose is veel minder (25%) dan bijvoorbeeld vetten. Dus om meer energie te krijgen moet je vet eten. Het duurt echter wel even voor dat vet is omgezet in suikers (dat nodig is voor de verbranding). Vet wordt eerst opgeslagen als vet.

In feite hou je je lichaam en vooral de hersenen voor de gek als je een suikerklontje of een tabletje druivensuiker eet. Je lichaam heeft zat energie (tenzij je erg dun bent). Als je geen lage bloedsuiker hebt, is het eten van suikerklontjes niet echt aan te raden als energiebron. Je hersenen juichen echter alle suikers toe, het zijn wat dat betreft suiker junkies en als dank geven ze je een lekker gevoel.

Hoewel ik zelf helemaal niet tegen suiker ben, in de link wat anti informatie over suiker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, druivensuiker geeft snel een korte energieboost, waar je in feite niet zo veel aan hebt.
je fopt je lichaam eigenlijk een beetje.
in de vogelopvang gebruiken we het wel om een vogel even op te peppen, met als doel dat hij de energie kan opbrengen om zelf te gaan eten.
dat is het doel, want het normale eten, daar heeft hij op termijn veel meer aan.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ja, daar krijg je inderdaad snel energie van, maar het is echt een boost. Mijn dochter heeft diabetes, en als ze een lage bloedsuiker heeft (dan trillerig, moe en zonder energie is), neemt ze drie druivensuikers om zich snel weer beter te voelen -dat gebeurt al binnen een minuut of tien. Daarna moet ze er wel iets anders bij eten, anders daalt die energiepiek ook weer. Het geeft dus snel energie, maar niet langdurig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt er inderdaad meer Energie van. Maar als je het doet om niet te dik te worden dan is dit geen goeie oplossing je word er super dik van niet bij een ding natuurlijk maar het heeft niet veel nut alleen als je iets zwaarder wil worden! Waat mij betreft zouden ze het uit de winkel MOETEN halen je word er alleen maar dik van.
Bronnen: