Hoe kan het dat als je in een heet bad stapt, je als eerste reactie kippenvel krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
dat is een verschijnsel dat zich ook in het oog voordoet: als je dat blootstelt aan een lichtpuls, neem je eerst donker waar, voordat je licht waarneemt
de tijd waarover zich dit afspeelt is echter dusdanig kort dat dit niet opvalt, zoals bij het warm/koud verhaal

Antwoorden (2)

Zodra je temperatuur verschil merkt, trekken kleine spiertjes in je huid samen. Ze trekken de haartjes weer mee zodat ze rechtop gaan staan. het autonome zenuwstelsel gegeld dit en het gaan automatisch, je kunt er niets tegen doen. Het is een natuurlijke reactie en niet te onderdrukken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het stamt uit het tijdperk dat er mensapen waren. toen had het een functie en wel een vorm van isolatie.
Mensapen hadden nog een vacht en de reactie was bedoeld om warmte vast te houden bij kou. De vacht zet bij kippenvel nl. helemaal uit en zo kan de warme lucht rond de huid beter vastgehouden worden. Bij angst of schrik moet de volumevergroting van de vacht ervoor zorgen dat eventuele vijanden afgeschrikt worden.

Kippenvel zorgt bij de mens niet meer voor warmte isolatie
maar het is slechts een lichamelijke reactie die we van onze voorouders hebben meegekregen, uit de tijd dat we nog een haarvacht op het lichaam hadden/

Toegevoegd na 8 minuten:
corr; gegeld moet regelt zijn.
amc
11 jaar geleden
We hebben 2 zintuigen mbt temperatuur:

voor koud (12 - 35 grC): Krausebolletje
voor warm (25 - 47 grC): Orgaan van Ruffini

Echter beiden gebruiken dezelfde zenuwbaan naar onze hersens. Die geven dan het commando: kippevel.

http://www.thenakedscientists.com/forum/index.php?topic=4020.0