Wat gebeurd er als je geraakt word door een kogel ?

Ik wil graag bij de landmacht gaan werken maar wat gebeurd er nou als je geraakt word door een kogel in bv je arm/ been/ schouder ? Hoeveel pijn doet het ongeveer ? Blijf je bij bewustzijn ? Andere informatie over de landmacht is zeer welkom. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
35.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben geen kenner, maar het ligt er zowiezo aan door wat voor kogel je geraakt wordt, en uit welk wapen het afkomstig is. (snelheid/materiaalsoort en vorm kogel enz enz)

Het beste antwoord

Munitie, en zeker de munitie die legers gebruiken, zijn ontworpen om de gevechtskracht van de vijand uit te schakelen en slachtoffers te maken. Daarom zijn er ook heel veel soorten wapens en munitie met ieder z'n eigenschappen.

De kans dat je in actie gewond raakt of gedood wordt is relatief groot in actieve oorlogshandelingen.
Maar ook tijdens oefeningen gebeuren soms dingen met een onprettige afloop.

Doet het pijn als je geraakt wordt? Het hangt er maar vanaf waar en waarmee je geraakt wordt.
Als een mens zich in een levensgevaarlijke omgeving bevindt dan zal de spanning er voor zorgen dat het lichaam zich voorbereid op bovenmenselijke inspanningen. Er wordt heel veel adrenaline aangemaakt die ervoor zorgt dat bijv. pijnfuncties uitgeschakeld worden waardoor je niet merkt dat je gewond bent geraakt en doorgaat om uit de levensbedreigende situatie weg te komen.
Ernstig bloedverlies kan er dan voor zorgen dat je dan ineens opmerkt dat er wat met je aan de hand is.
Pas dan zal je gaan voelen dat er iets ernstig mis met je is.

Wordt je getroffen op plekken in je lichaam die direct vitale functies besturen, dan merk je niet eens meer dat je het nooit meer zal doen. Je lampje is dan meteen uit.

Maar niet alleen kogels vormen een bedreiging voor de soldaat. Granaatbeschietingen zijn ook geen pretje. Scherven kunnen vreselijke verminkingen tot de dood veroorzaken. Landmijnen (anti personeel mijnen, API's)
bermbommen, of een handgranaat in je schuttersputje zijn niet grappig.

Tegen sommige bedreigingen kun je je betrekkelijk beschermen, andere bedreigingen zie je soms niet eens aankomen.... met alle gevolgen van dien.

Maar de extreme spanning waaronder de soldaat soms staat zorgen ervoor dat hij lichamelijk tot wonderbaarlijke dingen in staat is. Daar zijn voorbeelden genoeg van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, wonderlijke dingen. Soms komen ze terug in je dromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel !

Andere antwoorden (4)

Als de kogel je op de juiste plek raakt (hart hersens) ga je op slag dood, dan voel je geen pijn. Als je wordt beschoten van een afstand dan blijft de kogel in je lijf zitten en dat doet HEEL erg veel pijn. Als je van dichtbij wordt beschoten kan de kogel ook door je lijf gaan, doet ook pijn.

Toegevoegd na 39 seconden:
http://www.werkenbijdelandmacht.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de pech hebt geraakt te worden door een kogel die fragmenteert, of in je lichaam op hol slaat kun je het vergeten. Dan slaan er splinters metaal door al je inwendige organen. Heel pijnlijk. En leidt onvermijdelijk tot inwendig bloedverlies.Als je dat al overleeft, maar niet tijdig medische zorg krijgt, dan gaan zich allerlei infecties voordoen, omdat je wonden vol zitten met vuil, metaalresten, stukjes kleding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zelfde vraag zou je kunnen stellen wat er gebeurd als je als vrachtwagenchauffeur een aanrijding krijgt. Of als je als glazenwasser naar beneden valt. Deal ....met de risico`s

Het zal pijn doen, wellicht ga je dood, je kan gehandicapt raken, en er zal bloed aan te pas komen.

Toegevoegd na 7 uur:
Bovendien, kan je volgens mij bij defensie aangeven dat je niet uitgezonden wil worden. Wat inhoud dat je alleen bij een oorlog en of terroristische actie in Nederland risico loopt. Dit risico zou je als burger ook nog steeds lopen.
11 jaar geleden
Zeker binnen de krijgsmacht dien je rekening te houden met een variatie aan munitie. Een 9 mm alleen heeft al meerdere variaties. Het letsel en pijn ligt aan de plaats waar de inschot en uitschot zullen zitten en belangrijker welke organen/botten tussen beide zitten. Een schot door enkel een stuk huis zal minder pijn doen al een schot waarbij bijvoorbeeld een bot wordt geraakt om over belangrijker inwendige organen maar te zwijgen. Pijn is ook nog eens heel persoonlijk. Vrees dat er geen panklaar antwoord is voor jouw vraag, zowel op persoonlijk als op medisch vlak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een schot door een stuk huis is eitje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+