Krijg je een herkeuring van het uwv als je een studie afrond?

Ik heb een wajong uitkering en ben 80-100% afgekeurd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet standaard in elk geval. Je bent wel verplicht om een dergelijke wijziging in je situatie te melden. Op basis van jouw melding en je dossier zal men besluiten of je opgeroepen wordt voor een herkeuring, maar er zijn echt maar heel weinig situaties waarin het afronden van een studie direct een aanleiding zou zijn om een mindere arbeidsongeschiktheid te veronderstellen. Dat heeft ook een beetje te maken met hoe die beoordeling in elkaar zit, want de functies die je uit zou kunnen oefenen nadat je bijvoorbeeld bent afgestudeerd aan het hoger onderwijs, en die je ook bij een lagere belastbaarheid wellicht een hogere verdiencapaciteit zouden kunnen opleveren, komen niet voor in het beoordelingssysteem van het UWV. Dat betekent dat als jouw beperkingen bij het afronden van je studie niet anders zijn dan toen je begon, er in principe ook niets wijzigt aan je arbeids(on)geschiktheid. Hooguit kan het indirect een aanwijzing zijn dat de beperkingen zijn afgenomen of de belastbaarheid is toegenomen, zeker als iemand in staat is gebleken om een voltijdsstudie af te ronden. Maar een wijziging in het functioneren moet altijd gemeld worden, en staat in principe los van andere wijzigingen. Het afronden van een studie is daarmee voor het UWV dus zeker geen reden om iemand stante pede opnieuw te willen beoordelen.

Praktisch gezien biedt het afronden van een opleiding vaak wél meer mogelijkheden, dus doe er - indien mogelijk - je voordeel mee, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De studie betaald door het uwv is er opgericht dat je weer arbeidgeschikt wordt. Je bent nu afgekeurd voor bepaalde werkzaamheden maar na je studie kun je waarschijnlijk ander werk doen.
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dan nog kan je een herkeuring krijgen.
Na het afronden van mijn studie, zelf betaald werd ik niet gekeurd. Maar ik moest het wel melden dat een studie ging volgen vanwege het reintergratiebureau. En na het slagen moest ik het melden. Ik zit trouwens in de oude wajong. In de nieuwe wajong moet je volgens mij wel hergekeurd worden. Maar dat krijg je wel bericht van het UWV van.