Kan je schadevergoeding vragen voor onterecht afsluiten van gas en electra?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het onterecht is afgesloten zou ik dat zeker doen.

Het beste antwoord

Als gas en elektra onterecht zijn afgesloten, zou je -vanuit juridisch oogpunt- een schadevergoeding kunnen claimen bij het energiebedrijf. Je zult dan wel aan een aantal voorwaarden moeten voldoen:
- In de eerste plaats zul je moeten aantonen dat de afsluiting onterecht was.
- Ook zul je moeten bewijzen dat de afsluiting werd veroorzaakt door nalatigheid of schuld van de energieleverancier; als die 'te goeder trouw' heeft gehandeld, valt hem niets te verwijten.
- Ten derde zul je concrete en aantoonbare schade moeten hebben geleden, bijvoorbeeld doordat je een dag vrij moest nemen of een elektrische radiator hebt gehuurd omdat je anders in de kou zat. Je zult bonnetjes moeten kunnen overleggen als bewijsmateriaal.

Als je aan die voorwaarden kunt voldoen en het om een substantieel bedrag gaat, zou ik zeker een officiële schadeclaim indienen. Als die wordt afgewezen zul je eerst een klacht moeten indienen bij de interne klachtencommissie; pas daarna kun je met je klacht terecht bij de Geschillencommissie Energie en Water (http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies). Je kunt natuurlijk ook naar de rechter stappen.
Pieter2011