Hoe heet het verschijnsel als ik tijdens mijn slaap in een oneindig diepe put gezogen wordt?

De laatste tijd heb ik het steeds vaker voor en telkens met dezelfde droom eraan gebonden.
Tijdens mijn droom loop ik bij mij thuis over de overloop en telkens wanneer ik het stopcontact in het midden van de overloop voorbij loop, valt eerst de leuning van de overloop en daarna de overloop uit elkaar en wordt ik daarna in een heel -lijkt wel oneindig- diepe put gezogen waarna ik wakker wordt terwijl ik nog aan het vallen ben en precies twee meter diep in mijn matras gezogen wordt. Ook lijken mijn ademhaling en mijn hart even stil gevallen te zijn. Weet iemand hoe dit heet, ik weet dat meerdere mensen dit krijgen, maar ik heb nog niets gevonden over het feit dat het bij mij ALTIJD met exact dezelfde droom is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Dit heet een 'hypnic jerk'.
Wat er gebeurd is eigelijk zeer simpel.
Als je in je bed ligt en je bent aan het slapen/je wil gaan slapen, zoekt je lichaam vaak een bepaalde confortabele houding uit om in slaap te vallen.
Tijdens je slaap beweeg je nog, dat regelt je lichaam ook.

In sommige houdingen kan je niet zo goed ademen, en zal het zuurstofgehalte dalen.
Het kan dus dat je ademhaling even stilgevallen is.

Het gevoel dat je in de put valt, is eigelijk de daling van het zuurstofgehalte in het bloed.

Je lichaam gaat aan de alarmbel trekken, en wil meer zuurstof.
Je ademhaling zal plots weer op gang komen, dat is vaak de 'schok' die je dan voelt (dat is het eigelijke wakkerworden).

Hopelijk ben je hiermee geholpen!

Simon

Toegevoegd na 40 seconden:
Het feit dat je steeds dezelfde droom hebt, staat er eigelijk los van.
Dit is puur toeval.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS: Soms word het in het nederlands ookwel 'slaap apneu' genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft me al heel wat verder geholpen!
Bedankt!