Kan iemand mij uitleggen waarin een hoogbegaafd persoon anders denkt?

Ik ken iemand die hoogbegaafd is (IQ=158), ze is ook dyslectisch. Nu probeert ze aan mij te verklaren hoe ze anders denkt. Maar in haar woorden begrijp ik haar niet. In ieder geval denkt ze in beelden i.p.v. woorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een hoog iq betekend niet meer dan dat je talent hebt voor het leggen van verbanden.

Bijvoorbeeld: "Waarom is een putdeksel rond?" Namelijk zodat deze niet naar beneden kan vallen. Om dit te begrijpen moet je de stap nemen dat een circel de enige vorm is dit niet in zichzelf past (een vierkant kun je draaien en past dan wel in een kubus). Dus een circel is de enige vorm waarvoor dit geld. Veel mensen hebben voor deze stap extra tijd nodig of uitleg. Een hoogbegaafde zal eerder deze stap nemen en vaak zelfs onbewust nemen.

Doordat stappen overgeslagen worden of veel sneller doorlopen worden kan een hoogbegaafd iemand veel sneller tot een conclusie komen. (Niet noodzakelijk een juiste.) Of zelfs een conclusie trekken die voor iemand anders slechts met moeite te begrijpen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben duidelijk niet hoogbegaafd want dat van die cirkel die niet in zichzelf past snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook niet, een cirkel past eerder in zichzelf omdat je hem niet hoeft te draaien om te passen. Tenzij ie in een bol moet passen, daar past niets in. Maar een put is geen bol maar een cylinder. De putrand heeft een rand nodig waarop de deksel valt om tegen te houden dat ie het riool in valt. Hij blijft niet uit zichzelf boven het gat zweven. Het enige is dat je een cirkel niet hoeft te draaien om 'm te laten passen zoals je zou moeten doen bij een vierkant, waarbij de hoekpunten op elkaar moeten vallen.
Enfin, geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Excuses voor de onduidelijke uitleg. Probeer de deksel van een boterbakje eens gedraaid in het boter bakje te stoppen. Dit kan zonder problemen. Probeer dan nu hetzelfde bij een pot mayonaise. Hoe je de deksel ook draait deze zal nooit in de pot gaan (zonder veel kracht te gebruiken). Dus een putdeksel kan op deze manier nooit naar beneden vallen (evt. op iemands hoofd).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah,nu snap ik wat je bedoelt.

Andere antwoorden (6)

Zij ziet METEEN structuren die jij pas na lang studeren kunt vinden, dat is het enige verschil...

ALLEEN DAT is het verschil... Zij ziet onmiddellijk en jij niet, that´s the difference...

Mij snap je wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor haar vervangen de beelden de woorden. Dit (mede) i.v.m. dyslectie. Makkelijk toch!?
Het anders denken is heel intuïtief omdat (snelle) plaatjes voor haar duidelijkheid, inzicht en verklaringen geven. "Onze" ratio heeft woorden nodig om te kunnen communiceren met elkaar. Daaraan heeft deze persoon kennelijk amper of geen behoefte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat iemand dyslectisch is, heeft niks te maken met de hoogte van je IQ.
Een dyslect is woordblind, maar heb je een hoger IQ, dan zie je verbanden sneller, je hebt dingen eerder door, ziet sneller een overeenkomst, zoals bv de kubus vraag eerder van babyfaced.

Het zien en begrijpen in plaatjes herken ik wel, dat heb ik zelf ook.
Iemand verteld een verhaal, en ik 'zie' dan de plaatjes, moeilijk uit te leggen aan iemand die dat niet (her)kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat dyslectie en hoogbegaafd niks met elkaar te maken hebben. Maar ze blijft met haar uitleg hier ook de nadruk op leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom een min? Nog eens een paar keer je vraag nagelezen te hebben, vraag ik me af wat je bedoelt met: waarin !...een hoogbegaafd persoon anders denkt.. Waar blijft ze met haar uitleg de nadruk op leggen??
Dat IQ en hoogbegaafd zijn, niets met elkaar te maken hebben?
Het kan aan mij liggen, maar ik snap niet waar je heen wilt hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die min is niet van mij hoor...
Ik bedoelde te zeggen dat ze zelf zegt anders te denken door haar dyslectie ipv. haar hoogbegaafdheid.
Ik begrijp uit je vraag dat de persoon in kwestie beelddenker is. Beelddenkers zien een oplossing instant voor zich als een ruimtelijk concept (beeld). Dat gaat 16x sneller dan begripsdenken, wat de meeste normaal begaafden doen. In eerste instantie weten ze soms zelf nog niet hoe ze eraan zijn gekomen, maar wel dat de oplossing goed is. Begrips denken is sequentieel en talig. Beelddenken gaat parallel en niet talig.
Als ze nu een oplossing "ziet", moet ze die eerst gaan vertalen naar begripsdenken in talige vorm om hem aan jou te vertellen. Dat is een lastige vertaalslag voor haar.
Beelddenkers zijn ook vaak dyslectisch, omdat ze een heel woordbeeld aan een plaatje relateren. Bij het woord boom zien ze ook echt een boom voor zich, een begripsdenker niet. En dat plaatje is aan het woordbeeld gerelateerd, dus de afzonderlijke letters zien ze niet. Dat maakt spellen heel lastig.
Ik hoop dat je met dit antwoord uit de voeten kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,heel irritant als het beeld te snel gaat. Je weet het, je snapt het maar als je het onder woorden wil brengen ...... 'shit hoe zat het nou precies'... Het kost echt moeite het terug te halen. Je moet dan het beeld vast houden terwijl je overschakelt naar taaldenken om het uit te leggen.
Prima uitleg +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jep; klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beelddenkers zijn inderdaad snelle denkers, maar beslist NIET dyslectisch.
We zien beelden, maar om die beelden te vertalen kost meer moeite en energie, omdat we de oplossing al hebben (zien)
Net zoals mijn antwoord hierboven, weet ik de oplossing, maar leg het maar eens uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben beelddenker en heb de dyslexie van m'n vader geërfd. Niet alle beelddenkers zijn dyslectisch (gelukkig is er spellingscontrole)maar de meeste dyslectici zijn wel beelddenkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, niet alle beelddenkers zijn dyslectisch. Het hangt ervan af in hoeverre je met begripsdenken uit de voeten kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle beelddenkers zijn dyslectisch. Dyslexie en hoogbegaafdheid hoeven ook geen verband te hebben.
Maar het kan wel samen hangen. De hersenen zijn een vrij complex iets en vaak hangt het een met het ander samen.
In religie bijvoorbeeld.

God bestaat niet.!

http://www.freethinker.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=17&Itemid=35
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn genoeg zeer gelovige buitengewoon intelligente mensen hoor.
Dat je haar soms moeilijker begrijpt klopt. Een beelddenker denkt in beelden niet in taal. Dingen verwoorden is voor een beelddenker over het algemeen moeilijk.

Mijn zoon valt ook in deze categorie. Toen hij ging lezen werd al snel duidelijk dat hij beelddenker en dyslectisch was. Hij snapte heel sne waar een tekst over ging, maar als hij moest lezen, las hij woorden die er niet stonden: Hij las bijv. kat in plaats van poes; boot in plaats van schip.

Beelddenken is een vlugge manier van denken. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Men kan 32 beelden per seconde bewust binnen krijgen terwijl gesproken taal 5
woorden per seconde heeft.
Goed in verwerken van simultane informatie, schema’s, figuren, tekeningen.
Ziet verbanden die verbaal denkende mensen niet zien.

Nadelen van beelddenken:
Een beelddenker kan waarneming niet snel in taal omzetten. Ze blijven zoeken naar de woorden.
Ze maken grote gedachtesprongen en hebben moeite met ordenen van ervaringen en informatie.

Intelligente beelddenkers overwinnen hun handicap (dyslectie) vaak. Formuleringen blijven vaak een zwak punt, maar dit wordt gecompenseerd door de inzichten.

Voor meer informatie: zie link

Toegevoegd na 2 minuten:
sne = snel