Kan iemand mij uitleggen waarin een hoogbegaafd persoon anders denkt?

Ik ken iemand die hoogbegaafd is (IQ=158), ze is ook dyslectisch. Nu probeert ze aan mij te verklaren hoe ze anders denkt. Maar in haar woorden begrijp ik haar niet. In ieder geval denkt ze in beelden i.p.v. woorden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een hoog iq betekend niet meer dan dat je talent hebt voor het leggen van verbanden. Bijvoorbeeld: "Waarom is een putdeksel rond?" Namelijk zodat deze niet naar beneden kan vallen. Om dit te begrijpen moet je de stap nemen dat een circel de enige vorm is dit niet in zichzelf past (een vierkant kun je draaien en past dan wel in een kubus). Dus een circel is de enige vorm waarvoor dit geld. Veel mensen hebben voor deze stap extra tijd nodig of uitleg. Een hoogbegaafde zal eerder deze stap nemen en vaak zelfs onbewust nemen. Doordat stappen overgeslagen worden of veel sneller doorlopen worden kan een hoogbegaafd iemand veel sneller tot een conclusie komen. (Niet noodzakelijk een juiste.) Of zelfs een conclusie trekken die voor iemand anders slechts met moeite te begrijpen is.

Zij ziet METEEN structuren die jij pas na lang studeren kunt vinden, dat is het enige verschil... ALLEEN DAT is het verschil... Zij ziet onmiddellijk en jij niet, that´s the difference... Mij snap je wel...

Voor haar vervangen de beelden de woorden. Dit (mede) i.v.m. dyslectie. Makkelijk toch!? Het anders denken is heel intuïtief omdat (snelle) plaatjes voor haar duidelijkheid, inzicht en verklaringen geven. "Onze" ratio heeft woorden nodig om te kunnen communiceren met elkaar. Daaraan heeft deze persoon kennelijk amper of geen behoefte.

Dat iemand dyslectisch is, heeft niks te maken met de hoogte van je IQ. Een dyslect is woordblind, maar heb je een hoger IQ, dan zie je verbanden sneller, je hebt dingen eerder door, ziet sneller een overeenkomst, zoals bv de kubus vraag eerder van babyfaced. Het zien en begrijpen in plaatjes herken ik wel, dat heb ik zelf ook. Iemand verteld een verhaal, en ik 'zie' dan de plaatjes, moeilijk uit te leggen aan iemand die dat niet (her)kent.

Ik begrijp uit je vraag dat de persoon in kwestie beelddenker is. Beelddenkers zien een oplossing instant voor zich als een ruimtelijk concept (beeld). Dat gaat 16x sneller dan begripsdenken, wat de meeste normaal begaafden doen. In eerste instantie weten ze soms zelf nog niet hoe ze eraan zijn gekomen, maar wel dat de oplossing goed is. Begrips denken is sequentieel en talig. Beelddenken gaat parallel en niet talig. Als ze nu een oplossing "ziet", moet ze die eerst gaan vertalen naar begripsdenken in talige vorm om hem aan jou te vertellen. Dat is een lastige vertaalslag voor haar. Beelddenkers zijn ook vaak dyslectisch, omdat ze een heel woordbeeld aan een plaatje relateren. Bij het woord boom zien ze ook echt een boom voor zich, een begripsdenker niet. En dat plaatje is aan het woordbeeld gerelateerd, dus de afzonderlijke letters zien ze niet. Dat maakt spellen heel lastig. Ik hoop dat je met dit antwoord uit de voeten kunt.

In religie bijvoorbeeld. God bestaat niet.! http://www.freethinker.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=17&Itemid=35

Dat je haar soms moeilijker begrijpt klopt. Een beelddenker denkt in beelden niet in taal. Dingen verwoorden is voor een beelddenker over het algemeen moeilijk. Mijn zoon valt ook in deze categorie. Toen hij ging lezen werd al snel duidelijk dat hij beelddenker en dyslectisch was. Hij snapte heel sne waar een tekst over ging, maar als hij moest lezen, las hij woorden die er niet stonden: Hij las bijv. kat in plaats van poes; boot in plaats van schip. Beelddenken is een vlugge manier van denken. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Men kan 32 beelden per seconde bewust binnen krijgen terwijl gesproken taal 5 woorden per seconde heeft. Goed in verwerken van simultane informatie, schema’s, figuren, tekeningen. Ziet verbanden die verbaal denkende mensen niet zien. Nadelen van beelddenken: Een beelddenker kan waarneming niet snel in taal omzetten. Ze blijven zoeken naar de woorden. Ze maken grote gedachtesprongen en hebben moeite met ordenen van ervaringen en informatie. Intelligente beelddenkers overwinnen hun handicap (dyslectie) vaak. Formuleringen blijven vaak een zwak punt, maar dit wordt gecompenseerd door de inzichten. Voor meer informatie: zie link Toegevoegd na 2 minuten: sne = snel

Bronnen:
http://www.dyslexietalent.nl/index.php?opt...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100