Als door alcoholgebruik je leverfunctie niet meer normaal is, herstelt zich dat dan als je stopt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Wel als het beperkt blijft tot een vetlever.
Overmatig alcoholgebruik verstoort de afbraakfunctie van de lever en kan leiden tot een opeenhoping van vet in de lever (vetlever) en het bloed waardoor de lever kan gaan zwellen. Dit kan al gebeuren na enkele dagen flink doordrinken en kan gepaard gaan met pijn, slechte eetlust, misselijkheid en braken en soms geelzucht. Door de vetophoping kan de levercel beschadigd raken en zelfs dood gaan. Wanneer je stopt met drinken kan de lever zich, afhankelijk van de schade, zich weer na een paar weken herstellen.

Maar naast de vetlever kan je door alcohol nog twee andere leverziekten krijgen: alcoholhepatitis en levercirrose.
Bij alcoholhepatitis is er sprake van een leverontsteking waardoor je ernstig ziek kunt worden met hevige pijn, koorts, slechte eetlust en geelzucht. Alcoholhepatitis is een ernstige ziekte met mogelijk dodelijke gevolgen en kan een voorloper zijn van levercirrose.
Levercirrose is een ernstige aandoening waarbij de levercellen sterven en worden vervangen door bindweefsel. Hierdoor worden de bloedvaten die door de lever lopen vernauwd en gaat de lever slechter functioneren. De lever verschrompelt en wordt kleiner. Een levercirrose gaat niet over, maar kan wel stabiel worden wanneer je stopt met het drinken van alcohol. Wanneer je lever je bloed niet meer kan zuiveren, komen de afbraakstoffen in je hersenen terecht en kunnen zorgen voor sufheid, verwardheid en coma met uiteindelijk de dood als gevolg.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij in de familie is iemand overleden aan levercirose.Ze was alcoholiste en lag de laatste weken in het ziekenhuis omdat haar lichaam vergiftigd werd omdat haar lever niet meer functioneerde.
Ze was letterlijk helemaal geel en had overal vochtophopingen.
De laatste week is ze in een coma gebracht met Morfine.
Voor mij echt een reden dat ik zeg dat ik nooit wil gaan drinken.