Is er een verband tussen hartslag en bloeddruk en zo ja, wat is dat verband?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
78.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, ik zou het niet weten???
Volgens een 8 jaar oud echocardiogram had mijn "tikker" een neiging tot tachicardie bij een toen normale bloeddruk.
Inmiddels tel ik 79 lentes en had op een bepaald moment een bloedruk van 165-86, wat me enigszins alarmerend overkwam. Heb de koffie weg gezet en vervangen door
groene thee. Verder magnesium en vitamine D gaan slikken, met een goed resultaat.
Heb nu een bovendruk tussen de 132 en 140. Mijn apparaat zegt dus dat mij bovendruk nog altijd niet goed is (met de onderdruk heeft ie vrede)En dan is er de "regel" die zegt dat bij een hogere leeftijd dikwijls een hogere bovendruk als normaal wordt gezien.
Eigenaardig genoeg, een dag geleden was mijn hartritme onder de 60 (58) maar volgens mijn laatste meting doet ie nu beter 67...
Ik weet niet of mijn verhaal iemand kan helpen, maar het blijft een feit dat zowel bloeddruk als hartritme erg persoons gebonden zijn.
Heb met veel interesse de andere postings gelezen.
Oh ja, ik heb bij mijn surfervaring naar dit onderwerp wel vast gesteld dat er heelwat
sites zijn die over dit onderwerp gaan.....en er zijn er ook die tegenstrijdige dingen vertellen: ze zijn het blijkbaar niet onderling eens over de goede waarden.

Antwoorden (3)

Ja daar is een verband in: hoe sneller je hartslag hoe hoger je bloeddruk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou zeggen dat er een lineair verband is tussen hartslag en bloeddruk.

dat is echter niet altijd zo, vaten kunnen hun doorsnede vergroten als het hart sneller klopt en dan daalt de bloeddruk ipv. dat hij stijgt.

Er spelen dus meerder factoren een rol.
Zelf heb ik een periode tachycardie gehad (100+ BPM)
maar mijn bloeddruk was toen laag 125/80.

Soms is mijn hartslag laag (59BPM) maar de bloeddruk hoog (185/115)

Ik heb ontdekt dat de mate van pijn daar een sterke invloed op heeft, beschadigd ruggenmerg veroorzaakt bij mij pijn die hevig kan zijn.
De bloeddruk loopt dan op (pijnstress) terwijl het hart rustig klopt.

Soms echter heb ik een hoge BPM en een lage bloeddruk (zonder verdere hartmedicatie)

Dus in mijn geval klopt dat niet altijd.

Er is echter geen lichaam gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloeddruk is eigenlijk de druk die heerst in de bloedvaten (meestal indirect gemeten met een bloeddrukband). Die bloeddruk (ook wel tensie genoemd) kan hoog zijn (hypertensie) of laag (hypotensie) of normaal (normotensie). Sommige oorzaken van hoge bloeddruk zoals stress en pijn gaan gepaard met een snelle hartslag, dan is er wel enige relatie, maar ook een lage bloeddruk (shock) door bloedverlies kan weer een snelle hartslag geven. verder wordt de hartslag (eigenlijk hartfrequentie: hoe snel slaat het hart) beinvloed door medicatie. Bv is er een soort middel voor hoge bloeddruk (een beta-blokker zoals selokeen) die als bijwerking een trage hartslag geeft. ook marathonlopers of andere duursporters zoals wielrenners kunnen een trage hartslag hebben bij een normale bloeddruk. Al met al is er wel enig verband, maar niet lineair of zo. Nog even ingewikkelder: het volume wat een hart uitpompt per minuut heet het hartminuutvolume. Dit wordt bepaald door het volume per slag (slagvolume) maal de hartfrequentie. Het hart pompt bloed eruit tegen een weerstand in van de bloedvaten (slagaders). Die weerstand wordt bepaald door vaatverwijding (vaak met lagere bloeddruk) en vaatvernauwing (vaak met hogere bloeddruk). Zie bv de link