Is door het lichaam gevormde amoniak schadelijk voor de gezondheid?

Ik las dat wanneer men over te weinig koolhydraten en vetten beschikt om te verbranden, het lichaam eiwitten gaat verbranden, en dat daarbij amoniak vrijkomt. Is deze amoniak schadelijk voor de gezondheid? Welke consekwenties kunnen daaruit voortvloeien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Bij de vertering van eiwitten komt het gif ammoniak vrij, dat door de lever wordt omgezet in ureum en vervolgens wordt uitgescheiden door de nieren via urine.
Zonder lever zou een mens binnen 24 uur sterven aan een totale vergiftiging.

Ammoniak wordt dus onschadelijk gemaakt en vindt daarna via urine zijn uitweg naar buiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als men zo weinig voedingsstoffen binnen krijgt dat het lichaam ammoniak gaat aanmaken dan is er iets mis.
Dan ben je je aan het uithongeren en daaruit zijn natuurlijk een heleboel consequenties.

In een gezond lichaam, en tijdelijk, wordt dat ammoniak omgezet in ureum, dat via de urine wordt uitgescheiden.

Hoe meer ammoniak de lever moet omzetten hoe meer belasting dat geeft voor de lever.

Bij een verhoogde ammoniak- of ammoniumproductie, of bij een verminderde omzettingscapaciteit van de lever naar ureum, of een slechte nierfunctie
kan de overmaat aan stikstof niet uit het lichaam afgevoerd worden.
Afhankelijk van de oorzaak kunnen dus verschillende producten gaan ophopen in het lichaam waardoor er langzaam vergiftiging optreedt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog wat consequenties: je gaat er naar ruiken en je huid wordt gelig.
Dat was bij mijn zoon het geval naar de Commando-opleiding, waar zij werden uitgehongerd en toch grote inspanningen moesten leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rare min weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik heb een minnaar.
Of een minnares, denk ik eigenlijk.