Wat is het verschil tussen hondenmensen en kattenmensen?

Je hoort wel eens: 'ja.. jij bent echt een hondenmens', of 'je bent echt een kattenmens'. Eigenlijk nooit konijnenmens of knaagdierenmens.
Slangenmens bestaat dan weer wel, maar daar bedoelen ze toch iets anders mee geloof ik.

Maar wat maakt je nou tot hondenmens of kattenmens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het grote verschil zit denk ik in het 'wezen' hond/kat.
Een hond is van nature een roedeldier, waar een leider is, iedereen zijn plaats kent, niemand zonder de roedelgenoten goed kan overleven, en waar via lichaamstaal je van seconde tot seconde weet, wat er in je roedelgenoten omgaat.
Een kat is van nature een solitair, die geen andere kat nodig heeft. Ze leven wel in groepen, als het zo uitkomt, maar een direct 'baas-dier' hebben katten niet.
Vandaar, dat mensen soms zeggen : een hond heeft een baas, en een kat heeft een slaaf.....

Hondenmensen zijn vaak 'buitenmensen', die het lekker vinden een paar keer per dag een frisse neus te halen met hun 'maatje'. Een hond is een betere vriend dan een mens ooit kan zijn, in dat hij altijd blij is je te zien, altijd met je mee wil, allerlei gewoontes die in het gezin heersen overneemt en er zich aan aanpast: kortom : een hond is een huisgenoot.
Kattenmensen zijn gezellige warmte-genieters, die het knus vinden een levend wezen bij zich te hebben, dat zijn eigen gang gaat, en je soms vereert met kopjesgeven, op schoot liggen onder luid, behaaglijk gesnor, en op je voeteneind slaapt.

Ik ben het allebei : een hond om me bij alles wat ik doe gezelschap te houden, en als hij, tevreden smakkend en potentrekkend, ligt te slapen, 'avondje maken' met de kat(ten) op schoot en de waxientjes aan.
Ze hebben allebei een grote plaats in mijn hart, en vullen mijn leven door met mij te wonen in mijn huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prachtig vertelt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
purrrr ;-))
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi gezegd, +1 :)

Andere antwoorden (6)

Ik ben een echt kattenmens, omdat katten mijn grootste vrienden zijn. Daarintegen heb ik NIKS met honden. Ik denk dat het andersom ook wel het geval is. Tja ... en een echt caviamens.... ik denk niet dat er veel mensen zijn die iets met cavia's of andere knaagdieren hebben dan wat mensen met honden of katten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rapaan;

Dat zijn volgens mij erg subjectieve benamingen. Ze geven volgens mij alleen aan dat iemand meer dan gemiddeld gesteld is op honden of katten in het algemeen en veel over hebben voor hun eiegen dier(en) in het bijzonder. Ik heb zelf een hond, ben erg gek met het dier, maar vind de meeste honden irritant keffende, onopgevoede, nieuwsgierige bemoeials. Niet echt een hondenmens dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben ik een dierenmens. Ik kan niet tegen dierenleed en vind dus alles zielig. Verder dacht ik dat ik meer een hondenmens was, omdat wij allemaal honden in de familie hadden en niemand een kat. Nu woon ik alweer een jaar samen met mijn vriend en zijn (nu onze..) 4 katten en ik zou ze voor geen goud willen missen! Dus nu weet ik niet wat ik ben.. haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hondenmensen moeten 's avonds door de regen, kattenmensen niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hou van alle dieren !ik heb een hond en een kat .mijn kat is 19 mijn hond 10 maanden dus de kat is de baas in huis .ik heb altijd honden en katten ik vind dat gezelig ik ben veder ook alleen eigen keuze ,ik kan beter met mijn hond en kat overweg dan met iemand samen wonen .en er zijn veel mensen die cavia houden of een rat ..dat zie je nooit staat zo raar een cavia op straat met een bandje om zijn nek tegen een paaltje aan plassen !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb "altijd" ( sinds ik op mijzelf woon - heel lang geleden grin) honden en katten gehad maar beschouwde mijzelf toch wel voornamelijk als hondenliefhebber.........
op een gegeven moment in mijn leven had ik een zoon welke allergisch bleek voor van alles en nog wat zo dat alle dieren helaas het huis uit moesten..........
ik miste ze wel, zowel de honden als de katten .......maar het gekke was ik miste de katten het meest..........

Nu zijn de kids groot en "de deur al uit"en heb ik weer honden EN katten ( hele oude katten ondertussen 18 & 19 jaar oud .........) deze oude besjes zijn best een hele zorg ( dement en zo grin) maar ik ben er wel achter dat ik waarschijnlijk toch een katten mens ben waarschijnlijk, omdat ze zo heerlijk eigenwijs zijn, en toch hun eigen gang gaan, zo als hier boven gezegd: " jij hebt geen kat .......neen een kat heeft jou ........."