als je 1 keer hyperventileerd kan dat dan vaker voorkomen?

ik moet op school ineens hyperventileren en dat vond ik best eng maar wat moet ik er mee doen?
kan het vaker voor komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Dat had mijn zoon ook vorig jaar. Omdat hij er bang van werd en omdat het zijn sport in de weg zat zijn we naar de huisarts geweest. Die heeft ons doorverwezen naar een mensendiecktherapeute die hem heeft leren ademhalen in bepaalde situaties en hem geleerd heeft wat hij moet doen als het mis gaat.

Daardoor kreeg hij zoveel vertrouwen dat het daarna niet meer gebeurde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet nu dus van jezelf, dat je in bepaalde situaties véél te snel gaat ademen - denk even terug aan de situatie van de eerste keer, zodat je de situatie voortaan kunt herkennen.
Als je denkt, dat het weer begint, dwing jezelf dan om heel rustig te ademen, vóór te gaan lezen(hardop!), of je handen voor je neus en mond te vouwen, en daarin te ademen.
Als je toch weer tintelende vingertoppen zou krijgen, en het koude zweet je uitbreekt, pak dan een zakje, plaats het over je neus en mond, en adem daarin in en uit.

Het komt vooral bij vrouwen veel voor : als je nog niet weet hoe 'buikademhaling' werkt, laat het je dan eens uitleggen door iemand.
Of ga languit op de grond liggen, leg je handen op je buik, onder je navel, en adem zodanig, dat je je handen op en neer voelt gaan.

Vrouwen houden vaak doorlopend hun buik in om slanker te lijken : daardoor ga je oppervlakkiger ademen, en ligt hyperventilatie op de loer.

Bij hyperventilatie adem je teveel CO2 uit, waardoor je ademhalingscentrum (in je hersenen) minder prikkels krijgt om te ademen, en je dus niet goed meer ademt.
Vandaar dat inademen van je uitadem helpt : je ademt dan weer wat van je net uitgeademde CO2 in.

Het is niet gevaarlijk of 'eng', en als je weet, dat je er gevoelig voor bent, kan je het prima zelf voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hyperventilatie komt vaak doordat je in paniek raakt.
En door de angst /paniek dat het je weer gaat gebeuren kun je het weer krijgen.
Net zoals ik na n keer erwtensoep ziek ben geweest, en toen geen erwtensoep durfde te eten uit angst weer ziek te worden (ben ik gelukkig overheen geraakt)
maar die 2de keer zat ik met elke hap te voelen of ik niet ziek werd.
Hoe ontspannender je ermee om kunt gaan, hoe minder kans op terugkeer
anneliez
11 jaar geleden
Ja hoor, dat kan maar het hoeft niet.... Heb het zelf ongeveer 15 jaar geleden 10x gehad en daarna heb ik het nog zelden gehad.Ik vond het ook best eng en had steeds schrik dat het terug zou komen en dat deed het ook tot er een tijd kwam dat ik me er niet meer mee bezig hield. Als ik het nu ooit heb kan ik er mee omgaan omdat mn vader ooit tegen me zei dat de wereld één grote zuurstofbol is en er niks kon gebeuren. Daar denk ik dan maar aan... ;-)
Succes ermee en maak je er niet te druk over...