Nee voor een internist heb je een verwijsbrief nodig, tenzij je al vaker bij die internist bent geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland niet, in belgie kan dat wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een andere specialist je verwijst, of bijvoorbeeld je bedrijfsarts, dan kan dat.

Voor het bezoeken van een specialist is in Nederland in principe een verwijzing nodig. De verwijzing hoeft echter niet per se van de huisarts te komen. Wanneer iemand complexe problematiek heeft, komt het regelmatig voor dat een specialist verwijst naar een andere specialist.

Helemaal zonder verwijzing wordt erg lastig. Je kunt bellen naar de poli en het verhaal uitleggen, er zullen artsen zijn die je ook zonder verwijzing willen zien. Je loopt dan wel het risico om zelf het consult te moeten betalen, maar dat zal niet altijd het geval zijn. Tegenwoordig is het voor de vergoeding niet meer per se noodzakelijk dat je een verwijsbrief bij je hebt, maar veel specialisten/ziekenhuizen willen toch graag dat de verwijzing zien.

Bij sommige poliklinieken kun je wel een afspraak maken zonder eerst de verwijsbrief op te sturen, en mocht je dan de verwijzing vergeten zijn op de dag van het consult, dan wordt daar niet altijd zo'n probleem van gemaakt. Maar in principe is het natuurlijk wel de bedoeling dat je eerst naar de huisarts gaat, die moet immers beoordelen óf een specialistisch consult nodig is, en zo ja, bij welke specialist. Bij zelfverwijzen loop je een veel groter risico op onnodig specialistenbezoek, en consulten bij de verkeerde specialist. Dat niet elke specialist het hebben van een verwijsbrief als voorwaarde stelt om een afspraak te kunnen maken, is een ander verhaal.