heb ik een blaasontsteking?

sinds een paar dagen terug ruikt mijn plas heel apart , je ruikt hem heel goed. ik heb al eens eerder een blaasontsteking gehad ,maar toen merkte ik het meer. als ik plas doet het pijn en soms heb ik zomaar last van mn vagina. ik probeer veel te drinken en dan heb ik er ietsjes minder last van , maar ik ben bang dat het misschien met een infectie of zwangerschap te maken heeft. ik heb alleen met mijn vriend geslachtsgemeenschap gehad en hij ook alleen met mij. ik weet dus echt niet wat het is , ik ben bang om naar de dokter te gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je vaak naar het toilet gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch geen asperges gegeten?
Ritsuka
12 jaar geleden
de dokter is helemaal niet eng, en zo heb je tenminste zekerheid wat het is. Zit je dan liever in angst en onzekerheid thuis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je naast het plassen ook last hebt in je vagina... Zal ik toch maar heel snel naar de dokter toe gaan.
Want het zou best een soa kunnen zijn. Hoe sneller je gaat hoe sneller het over is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Asperges???? Leg uit....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van asperges gaat je urine heel sterk ruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je zwangerschap en het doorgroeien van je baarmoeder komt je blaas dichter naar buiten te staan en heb je meer kans op infecties. Maak gewoon even een afspraak met je huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat doktersonderzoek bij blaasontsteking betreft: je gaat naar de assistente, haalt een potje, de volgende ochtend was je jezelf, gaat dan plassen, steekt het potje in de straal, schroeft de dop erop (spoelt eventueel het potje af), levert het potje in.
Daar is niets engs aan, geloof me. Meestal kun je dan 's middags al bellen voor de uitslag, en als het een blaasontsteking is kun je bij de apotheek een antibioticakuur ophalen. 10 dagen elke ochtend en avond een pil slikken en je bent er vanaf. (Lees de bijsluiter, het standaardmiddel heeft geen invloed op de anticonceptiepil maar zorg dat je dat zeker weet.)
En zorg ook dat je gaat plassen als je seks gehad hebt, dat kan zorgen dat je blaas niet geïrriteerd raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja iedereen zegt wat ik je ook had willen zeggen,Wacht niet te lang met naar de dokter gaan,en angst is een slechte raadgever.

Antwoorden (3)

Dat kan. Stinkende urine is één van de kenmerkende symptomen van een urineweginfectie. Een blaasontsteking geeft niet altijd klachten, dus het is heel goed mogelijk dat je er verder niet zo heel veel van merkt. Let er wel even op dat ook voeding invloed kan hebben op hoe je urine ruikt, maar als het al een aantal dagen achter elkaar zo ruikt, dan zou het inderdaad kunnen dat je een infectie hebt.

Ik weet niet waarom je niet naar de huisarts zou durven, maar je kunt gewoon een beetje ochtendurine inleveren bij de assistente om je urine te laten controleren. Als je bang bent dat je zwanger bent, kun je gewoon zelf een test halen.

Als er trouwens een mogelijkheid is dat je zwanger bent, vertel dit dan ook even aan je huisarts, of doe een zwangerschapstest vóórdat je je urine wegbrengt of voor je de uitslag krijgt. Als je inderdaad zwanger bent, kan de arts hier rekening mee houden als hij/zij zou besluiten om een antibioticum voor te schrijven wanneer je inderdaad een urineweginfectie hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Die vaginale klachten zou je ook eens door je huisarts moeten laten beoordelen, als dat aanhoudt. Maar misschien heb je wel gewoon een blaasontsteking, en voel je vooral je blaas, waardoor het lijkt alsof je last hebt van je vagina.

Vaginale pijn en jeuk kan ook gewoon een schimmelinfectie zijn, dat komt heel veel voor, en is prima te behandelen met een soort vaginale zetpil. Als je vermoedt dat je een SOA kunt hebben, kun je dit ook altijd met je huisarts bespreken. Daar hoef je je écht niet voor te schamen, die huisarts ziet zo vaak mensen op het spreekuur met dit soort klachten, het hoort gewoon bij het dagelijkse werk van een huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met de vorige spreker. Als je bang bent voor (het onderzoek van) de huisarts (die dit echt gewend is urineweginfecties komen zeer veel voor) kun je bij beginnende urineweginfecties (=blaasontsteking) veel drinken om de bacterien in je blaas te verdunnen. Soms gaat een beginnende infectie dan over. Inderdaad is stinkende urine ook aanwezig bij bv asperges en bij ochtendurine/uitdroging. In dat laatste geval is de kleur donker. De huisartsassistente kan urine in een (SCHOON!) potje testen met een stick (en eventueel onder microscoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk wel.

Maar waarom bang voor een infectie of zwangerschap?
(ben je zwanger, anders testen)

Je zegt zelf al dat water drinken helpt, doe dat dan ook. Minimaal 1,5 liter water, naast wat je normaal drinkt. Wat goed werkt is een 1,5 l fles vullen en die leeg drinken over de dag, mag best nog iets meer zijn.

Neem vitamine C, hier wordt je urine zuur van en dat vinden de blaasontstekings-bacteriën niet leuk. (2 a 3 gram per dag)
Daarbij kan je ook nog cranberry capsules met D-Mannose nemen.

Dit moet binnen een week werken, anders zal je alsnog aan de antibiotica moeten. Niet langer wachten anders kan het naar je nieren opstijgen.

Waarom niet meteen aan de antibiotica:
Antibiotica helpt vaak maar tijdelijk, dan mag je over 6 maanden weer.