Is niezen verslavend?

Je hoort wel eens dat niezen een verslavende werking heeft, is dit ook echt zo? En is dit bij iedereen hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Even een rondje over het internet levert de volgende informatie op:

Niezen is een plotselinge, krachtige uitademing om de neus te reinigen van prikkelende stoffen. Bij prikkeling van het neusslijmvlies wordt er een signaal via een de trigeminus zenuw naar het reflexcentrum in de hersenen gestuurd. Middels een reflex worden er verschillende spieren in beweging gebracht, waaronder een krachtige samentrekking van de ribbenkast en de longen. Daardoor ontstaat de nies.

Een nies is dus bedoeld voor het reinigen van prikkelende stoffen uit het ademhalingsstelsel. Tijdens de nies komen er dan ook duizenden bacteriën vrij, welke opgevangen kunnen worden met een zakdoek of de hand. Gebeurt dat niet dan verspreiden zich 100.000 kleine druppeltjes met bacteriën de desbetreffende ruimte in. Dit kan dan via de lucht en andere materialen binnen de ruimte leiden tot verkoudheid van de personen die zich in de ruimte bevinden.

Of niezen verslavend is, kan niet met zekerheid gezegd worden. Onder meer hangt dat ook af van hoe gevoelig een persoon is voor verslaving. Wel kan er gezegd worden dat het niet bepaald een gezonde verslaving zou zijn. Niet alleen voor de miljoenen bacterieEn die je constant verspreidt, maar ook omdat het hart even stel staat terwijl je niest. Nies je dus 15/30 keer achter elkaar, dan zou dat wel eens gevaarlijke toestanden kunnen opleveren.
Wat ik me zou kunnen bedenken, is dat iemand maar blijft niezen omdat hij het zo lekker vindt. Maar hij kan er dan elk gewenst moment wel mee ophouden. Er zit namelijk niet iets in een nies wat tegen je brein zegt dat je weer MOET niezen in een behoefte te voorzien, zoals dat met de meeste andere verslavingen is.

Toegevoegd na 8 seconden:
hoi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen, maar kon t zo gauw even niet vinden. En een echte niesexpert ben ik ook weer niet...
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/29244-niezen-uitleg-wat-het-is-en-hoe-het-kan-ontstaan.html
wellicht staat hier wat voor je