Als je moet braken heeft dat invloed op je gebit?

Als je een maagband hebt dan kan het weleens gebeuren dat je moet spugen helaas.Dan niet 1 keer maar meestal wel een paar uren achter elkaar( dit is niet bij iedereen zo)
En dat gebeurt 1 keer per week.Heeft dat invloed op je gebit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Ja. Als je vaak braakt, zoals bij boulimia, dan gaat je gebit naar de filistijnen. Glazuur lost op, je tanden brokkelen af, vullingen vallen eruit. Eén grote ellende. Ik weet het uit ervaring met iemand uit mijn familie.
Ik zou het maar eens met de dokter bespreken, hoe dan nu met jou moet met je maagband. Want alsmaar braken is niet alleen slecht voor je gebit, maar ook voor je hart (kalium gebrek) en wie weet waar nog meer voor.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Over 1 keer per week hoef je je geen zorgen te maken, gewoon goed je tanden poetsen daarna als je dat kunt hebben. Voortdurende maagzuur in je mond tast het glazuur wel aan, ik heb het bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap gehad, nooit gespuugd maar toch de tanden aangetast door brandend maagzuur, de tandarts kon het zien. Maar als je twijfeld geef het bij de volgende controle aan bij de tandarts, evenuteel kan hij maatregelen nemen door extra bescherming op je tanden te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heeft invloed.

Het maagzuur is behoorlijk, wel, zuur. Dat zuur tast de tanden en kiezen aan: het vernietigt het laagje tandglazuur.

Meisjes met anorexia of boulimia nervosa, die braken om hun eten kwijt te raken, krijgen dan ook vaak een slecht gebit, ook als ze tot vlak daarvoor jarenlang gaatjesvrij waren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Soms wordt aangeraden na het braken je tanden te poetsen. Dat zou ik niet meteen doen.

Direct na het braken is het glazuur namelijk zacht, maar het is nog wel aanwezig. Ga je dan dat zachte glazuur poetsen, dan poets je het weg.

Je kunt beter direct na het braken spoelen met water om de restanten van het zuur (en de vieze smaak) weg te krijgen.

Anderhalf uur later is het glazuur weer voldoende hard. Op dat moment kun je wel poetsen. Liefst met een fluoridehoudende tandpasta, want fluoride maakt het glazuur extra hard.

Overigens is één keer per week braken niet zo'n ramp voor je glazuur. Het wordt pas erg als het elke dag gebeurt.

Als het braken aan blijft houden, kun je overleggen met je arts. Wellicht kan een braakonderdrukkend middel verlichting brengen. Hopelijk heb je dat maar tijdelijk nodig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Wanneer het af en toe gebeurt is het niet zo erg, maar wanneer het een dagelijkse gewoonte wordt (zoals bij sommige gevallen van boulimia nervosa, een vrij ernstige eetstoornis waarbij alle voedsel weer zo snel mogelijk wordt uitgebraakt) is dat inderdaad ook een probleem ; door het maagzuur dat op die manier steeds in de mond komt, wordt het tandglazuur in rap tempo aangetast, en hebben bacteriën vrij spel.
In ieder geval meteen na het braken je vooral NIET je tanden poetsen (zuur maakt het glazuur zacht zodat je het kunt ' wegpoetsen' maar wel heel goed je mond spoelen met water en eventueel een mondspoelmiddel is zeker aan te bevelen. Anders heeft het op de lange duur zeker invloed op je gebit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet jij dat toch allemaal :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel lezen, Loes, veel lezen. En kennis combineren. En dan soms even checken. Dat gaat - heel snel- ongeveer zo : Kots=zuur=slecht voor tanden
zuur = niet meteen poetsen (nieuw inzicht)
googel boulimia/ braken /gebit - bingo, tig hits
formuleer antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-))
Ja dat kan, vooral bij mensen die een eetstoornis hebben is de kans op tanderosie groter.
Maar dit is ook al het geval als je zure producten langer in de mond houd dan nodig is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij de eetstoornis komt dit dan door het braken.
Trouwens een paar uur achter elkaar braken is ook niet goed voor de slokdarm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien kun je een soort bitje indoen,
als je de volgende keer weer moet overgeven, om je tanden te beschermen. Of smeer ze in met vasaline...Misschien helpt het wel als er een bescherming op zit, iig wens ik je veel succes en sterkte met het oplossen van het probleem...

Toegevoegd na 12 minuten:
als het jou probleem is tenminste..:P wens ik je sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik een keer ziek was heb ik een nacht lang gebraakt,wel 5 of 6 keer.Na elke keer spoelde ik mijn mond met water maar het heeft meer dan een week geduurd voor mijn tanden weer glad aanvoelden.
Dus ja,het is schadelijk voor het gebit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou en of, braaksel is zuur en tast je glazuur aan.
zo min mogelijk doen dus, zo je er invloed op hebt uiteraard. van een keertje braken gaat je glazuur niet stuk, wel als het frequent voorkomt. vraag je arts en tandarts om raad, mogelijk kan er na het braken met een mondwater of iets dergelijks dat het zuur weerteniet doet. sterkte!!!