wat is de oorzaak van tintelingen in mijn handen als ik een magneet vasthoud?

en de meeste anderen niet. het doet bijna pijn. is wel verschillend welke magneet, hoe sterk het is. dit trouwens naar aanleiding (onder andere) van deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/aarde-magnetisch-veld-sommigen-geloven.320960

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Jij kan de energie voelen van de magneet, en dat ervaar je als tintelingen.

Heb je het al eens met andere natuurstenen geprobeert zoals maansteen, bergkristal, amethist enz. Deze bevatten ook energiën, mischien voel je dat ook wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als dat zo zou zijn, kan vraagsteller zonder enig probleem een miljoen verdienen! Dus vraagsteller, je bent rijk!
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee hoor, je hoeft het helemaal niet uit te leggen. Je hoeft het alleen maar even te laten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, je hoeft helemaal geen verklaring te geven, alleen maar te laten zien dat je de sterkte van magneten kunt voelen. Doodsimpele test, ik zou er wat mee doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld verdienen omdat je de energie van een steen ervaart, heel apart.
Er zijn meer mensen die energie kunnen voelen van een steen. Vooral kinderen die zeggen dan dat de steen prikt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is het hem nu juist. Er zijn veel mensen die ervan overtuigd zijn dat ze iets kunnen voelen. Er is tot nu toe nog nooit iemand geweest die daadwerkelijk iets kon voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jodel: Dan zeg ik, laat maar zien. Even blinddoekje om, handje boven een steen en dan zeggen of je iets voelt. Of Cryo's test.
De meest waarschijnlijke oorzaak is dat jij iets voelt wanneer je *weet* dat je een magneet in handen hebt. Je "weet" dus welk effect je verwacht. Vervolgens voel je dat verwachte effect.

Maar komt dat nu van de magneet, of komt het uit jouw eigen psyche?

Ik denk zelf dat het het laatste is.

De reden die ik daarvoor heb is, dat er al heel veel mensen zijn geweest die dachten dat ze magnetische velden konden voelen. Veel van die mensen zijn getest - en in geen enkel geval bleek dat ze echt iets konden voelen.

Jij zou dus de eerste zijn - en dat lijkt mij, eerlijk gezegd, niet heel waarschijnlijk.

Maar goed, wie weet... is het toch mogelijk...

Je zou jezelf eens kunnen testen. Dat moet je dan wel zo doen, dat je alle bekende valkuilen omzeilt.

Eén van die valkuilen heb ik al genoemd: zodra jij *weet* dat je een magneet in handen hebt, kun je zelf je eigen tintelingen creëren, zelfs zonder dat je dat wilt. Jouw kennis van wat je in handen hebt is al voldoende.

Je moet dus zorgen dat je geen flauw benul hebt of je wel of geen magneet voelt.

Dat is vrij makkelijk te doen met een stuk stevig karton. Leg een stuk karton op een paar steuntjes, zodat het karton horizontaal een paar centimeter boven de tafel ligt. Er moet nog net een sterke magneet onder passen.

Laat vervolgens iemand anders (!) een magneet onder het karton leggen. Jij mag niet weten waar die magneet ligt.

Vervolgens verlaat die ander de kamer. Daarna pas mag jij naar binnen. Die ander moet weg zijn en blijven, om te voorkomen dat hij jou ongewild en onbewust kleine aanwijzingen geeft, bijvoorbeeld door onwillekeurig de adem in te houden.

Jij moet dan met je handen boven het karton voelen waar de magneet ligt. Magneetvelden gaan ongehinderd door karton heen, dus je zou die magneet zonder problemen moeten kunnen voelen.

Jij voelt dus waar de magneet ligt, en dan kijk je of je gelijk hebt. Dit doe je bijvoorbeeld tien keer. Als je acht van de tien keer de juiste plek weet te vinden, kun je waarschijnlijk echt magneetvelden voelen, en maak je kans op het miljoen van Randi.

Als je echter de magneet niet kunt vinden, is dat ook een heel mooie uitslag. Je hebt dan een mooi stuk zelfkennis opgedaan.

Overigens is het helemaal niet "gek" als je jezelf zo voor de mal houdt - in feite doet iedereen dat, elke dag, continu.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je iets voelt bij alles wat je vastpakt, kan het ook een probleem zijn in je zenuwen. Iets dat bekneld zit of zo. Het zou dan nog kunnen afhangen van de afmeting en het gewicht van het voorwerp dat je vastpakt. Ik ging ervan uit dat je al tintelingen voelt als je de magneet alleen maar aanraakt, dus zonder kracht. Bijvoorbeeld wanneer een magneet op tafel ligt en jij je hand er op legt. Tja, een "nuchtere oorzaak"... Het is natuurlijk altijd mogelijk dat ik iets over het hoofd zie. Tenslotten zit je niet naast me, en kunnen we niet samen kijken wat er gebeurt. Er zijn dus veel mogelijkheden die ik niet kan zien. Afgezien daarvan: de kans dat je uit jezelf, dus zonder dat je een implantaat hebt of zo, magnetische velden kunt voelen, lijkt me uitermate klein. Gewoon omdat het al duizenden keren geprobeerd is, en het nog nooit iemand is gelukt. Dus ik zou zeggen: probeer eens de test die ik voorstelde, of een variant daarop, en laat ons weten wat je wel of niet voelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het miljoen van randi is voor paranormaal of bovennatuurlijk verschijnsel en dat is het ervaren van energieën in stenen niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het ervaren van "energie" in een steen is bovennatuurlijk. Die hele "energie" is namelijk nog nooit aangetoond. Als jij puur door deze hypothetische "energie" te voelen een amethist kunt onderscheiden van een toermalijn (of vul zelf je favoriete edelstenen in), of een opaal van een kiezel, win je het miljoen - zeker weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel Er is niet gesproken over het onderscheid in de verschillende stenen, alleen de energie ervan die als prikkelend kan worden ervaren.
Ik twijfel er niet aan dat de vraagstelster eerlijk is in haar ervaring hierin.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ook als alle stenen dezelfde "energie" (wat bedoel je daar eigenlijk mee?) zouden uitstralen, zou het mogelijk moeten zijn te voelen of er onder het karton wel of geen steen ligt. Maar ook dat is iets waar nog nooit iemand in is geslaagd. -- Trouwens, ook ik twijfel totaal niet aan de eerlijkheid van vraagstelster over haar ervaring. Ik twijfel wel of die ervaring de werkelijkheid weerspiegelt. Ik vind het veel waarschijnlijker dat haar ervaring haar verwachting weerspiegelt. Dat is nu juist de reden dat ik haar een eenvoudige zelftest heb aanbevolen.