Mijn broer heeft de zware variant vd Mexicaanse griep gekregen. Z'n beide longen zijn aangetast. Zal 't ooit weer goed komen met z'n gezondheid?

Hij is 2 weken in diepe slaap gehouden. In de 6e week is hij ontslagen uit het ziekenhuis. Hij blijft onder controle. Hij is nu aan het revalideren. Voor de meest simpele handelingen moet hij weer bij 'nul' beginnen. Hij heeft geen medisch verleden, dus kern gezond, en heeft een goede sportieve verleden, dus een goede conditie, totdat de Mexicaanse griep hem velde.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja zeker.!
Komt hij weer in goede gezondheid, alleen moet blijven sporten niet roken.
Goed eten, veel .........
En dan hoop ik voor hem dat die weer een gezonde man wordt.

Sterkte..!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad vrij ernstig ja, en hoewel de neiging is het aan de Mexicaanse griep te wijten, kunnen de meeste griepvarianten voor ernstige longcomplicaties zorgen.

De kans dat het ooit weer helemaal 100 % goed komt is natuurlijk aanwezig, maar het zal wel heel veel tijd en inspanning vergen, en op een bepaald punt zal hij wellicht altijd rekening moeten blijven houden met zijn (nu zwakke) longen. Dat je nooit eerder iets gehad hebt, wil helaas niet zeggen dat de eerste ernstige ziekte doe voorbij komt je niet velt.

Hij zal er hard voor moeten knokken, en hoewel de tijd de meeste schade zal herstellen, kan ik hier niet voor je uitsluiten dat hij bijvoorbeeld medicijnen of therapie nodig zal blijven hebben. Het beste kun je daarvoor een uitvoerig gesprek aanvragen met zijn behandelend arts of de revalidatie-arts.

Ik wens jullie in elk geval heel veel sterkte, want of het nu 100 % goedkomt of ietsie minder, het zal nog wel een lange weg zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ja, het spijt me dat ik na de antwoordmachines minder goed 'nieuws' heb, maar ik denk dat je in zulke zaken wel ene beetje realistisch moet blijven. Bovendien is het niet aan ons gewone mensen om definiteve uitspraken te doen over de toekomst. De arts zal ongetwijfeld een betere prognose kunnen geven dan wij met zijn allen bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet toch een positieve motivatie geven... op zo'n vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar geen valse hoop geven.
Cryofiel
14 jaar geleden
babyfaced, positiviteit is prachtig, maar realisme is beter. Bij het krijgen van informatie via GV heeft de vraagsteller meer aan een realistische waarheid dan aan een positief fragmentje. Marleen, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, we hebben het hier al vaker over gehad. Als je met mentaal jezelf kan opwarmen, dan kan positiviteit ook goed doen.
Waarom zou je dat iemand willen ontnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een verschil tussen valse hoop en een realistisch behandelplan. Zou ik zijn arts zijn en zou er goede hoop op genezing zijn, dan zou ik zeker zijn eigen rol daarin benadrukken. Maar iemand mentaal opwarmen dat hij weer helemaal geneest terwijl de kans daarop misschien maar heel klein is (en dat stukje weet ik dus niet, vandaar mijn reserve) vind ik misdadig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, maar jij en ik zijn geen artsen. Zijn onze antwoorden dan niet misdadig? Voor mij is gebleken dat positiviteit ook positieve effecten heeft. Tenzij iemand daardoor zo positief is om alle behandelingen stop te zetten. Zelfs artsen zien liever dat patiënten positief zijn dan negatief. Alleen maar om de stressfactor te verminderen. En daar zijn natuurlijk genoeg wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan. Ik vind XiniX en Babyfaced daarom ook zeker niet misdadig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik 17 was in 1957 lag er ook een jongen naast mij in het ziekenhuis. Die het echter niet gered heeft. Wat het gaat worden met de jongeman uit de vraag ligt niet in onze hand en kan ook niet worden verbeterd door positivisme. De tijd zal het leren. Ook zal de tijd leren of de schade permanent is of slechts tijdelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom is de kern van ons antwoord altijd : ga naar de dokter. Waarbij je iemand niet meteen zijn graf in hoeft te voorspellen, maar ook niet de hemel voor te schilderen. Maar als er enige noodzaak bij lijkt te zijn, dan heb je er wel een verantwoordelijkheid in die noodzaak proberen duidelijk te maken. Dat geldt bijvoorbeeld op een andere actuele vraag die nu loopt over iemand die pijn heeft in haar benen. Dat kan van de Becel-boter komen, maar ook om rokersbenen gaan ; dat kunnen wij niet beoordelen, en dan is teveel geruststellen (waardoor ze wellicht te lang wacht met gaan). Kortom; het HOEFT niks te zijn, maar het KAN wel iets zijn. Je HOEFT er niks aan over te houden, maar je KUNT er wel iets aan overhouden. Hoop doet leven, dat ben ik helemaal met je eens, en een positieve instelling is de helft van het werk. Maar als je vanuit een onrealistische verwachting begint, kan de klap twee keer zo hard aankomen, met alle gevolgen van dien. Daarnaast neem ik aan dat GV niet de eerste en enige bron van informatie is, en men zich primair richt op het advies / de prognose van de arts. Je moet onze rol als vragenbeantwoorders ook weer niet overschatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, onze kern is altijd: luister naar de specialist.
Dat ligt er helemaal aan op wat voor mannier zijn longen zijn aangetast. Zijn ze uitgerekt of is zit er lidtekenweefsel door ontstekingen? Uitgerekte longen zullen nooit meer herstellen maar met een bepaalde hoeveelheid lidtekenweefsel is prima te leven. Maar als jouw broer 2 weken in coma is gehouden dan is er waarschijnlijk meer aan de hand met hem, zeker gezien het feit dat hij alles opnieuw moet leren. Ik denk dan ook dat je deze vraag beter aan zijn behandelend arts kunt stellen want op GV zul je geen kundig antwoord krijgen. Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Albertino, ik snap dat je het moeilijk hebt. Dat je nu al beelden voor je ziet dat je broer er niet meer zal zijn.
Blijf sterk, ook jouw mentaliteit is hierin belangrijk.

Blijf positief.

Je kan hem helpen, echt waar. Schrijf hem nog niet af. Steun hem.

Je kan je je voorstellen dat het nu 5 jaar verder is. Je broer is levend en geniet van het leven. Je ziet dat hij nu meer kan genieten. Hij geniet, hij straalt, hij heeft plezier. Plezier in jouw, zijn naasten en het leven.
Hou dit beeld vast. Probeer dit beeld zo vaak mogelijk opnieuw te pakken.
Ook als jij het moeilijk hebt, kan je dit beeld creëren.

Hiermee zal je hem helpen. Zie dat hij beter wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij snapt het... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, en daar kan ik me dan weer prima bij aansluiten. Positief, maar wel realistisch. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, het is naar mijn idee net zo gevaarlijk om iemand een heel ERG "realistisch" beeld in zijn hoofd te plaatsen. Zoals grietje zegt: "Uitgerekte longen zullen nooit meer herstellen" De vraagsteller (met zijn focus) kan heel eenvoudig lezen: "Hij zal nooit meer herstellen"
Dit geeft zoveel stress dat daarmee de kans, de hulp op genezing belemmerd.
Stress is nu eenmaal een grote factor in het (genezings)proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX, jammer dat je antwoord is weggehaald. Jij bedoelde hetzelfde als mijn antwoord volgens mij. Dus ook puur als goedheid naar de vraagsteller toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym... Klopt helemaal... Maar ik vertrek van GV, dan maakt het niet meer uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX, je hebt het er moeilijk mee proef ik uit je antwoorden en reacties. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Gdanonym ; ben ik helemaal met je eens, en ik zou dat dus ook nooit beweren. Ook al omdat ik het niet weer.