Mijn broer heeft de zware variant vd Mexicaanse griep gekregen. Z'n beide longen zijn aangetast. Zal 't ooit weer goed komen met z'n gezondheid?

Hij is 2 weken in diepe slaap gehouden. In de 6e week is hij ontslagen uit het ziekenhuis. Hij blijft onder controle. Hij is nu aan het revalideren. Voor de meest simpele handelingen moet hij weer bij 'nul' beginnen. Hij heeft geen medisch verleden, dus kern gezond, en heeft een goede sportieve verleden, dus een goede conditie, totdat de Mexicaanse griep hem velde.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja zeker.! Komt hij weer in goede gezondheid, alleen moet blijven sporten niet roken. Goed eten, veel ......... En dan hoop ik voor hem dat die weer een gezonde man wordt. Sterkte..!!

Dat klinkt inderdaad vrij ernstig ja, en hoewel de neiging is het aan de Mexicaanse griep te wijten, kunnen de meeste griepvarianten voor ernstige longcomplicaties zorgen. De kans dat het ooit weer helemaal 100 % goed komt is natuurlijk aanwezig, maar het zal wel heel veel tijd en inspanning vergen, en op een bepaald punt zal hij wellicht altijd rekening moeten blijven houden met zijn (nu zwakke) longen. Dat je nooit eerder iets gehad hebt, wil helaas niet zeggen dat de eerste ernstige ziekte doe voorbij komt je niet velt. Hij zal er hard voor moeten knokken, en hoewel de tijd de meeste schade zal herstellen, kan ik hier niet voor je uitsluiten dat hij bijvoorbeeld medicijnen of therapie nodig zal blijven hebben. Het beste kun je daarvoor een uitvoerig gesprek aanvragen met zijn behandelend arts of de revalidatie-arts. Ik wens jullie in elk geval heel veel sterkte, want of het nu 100 % goedkomt of ietsie minder, het zal nog wel een lange weg zijn. Toegevoegd na 1 minuut: Ja, het spijt me dat ik na de antwoordmachines minder goed 'nieuws' heb, maar ik denk dat je in zulke zaken wel ene beetje realistisch moet blijven. Bovendien is het niet aan ons gewone mensen om definiteve uitspraken te doen over de toekomst. De arts zal ongetwijfeld een betere prognose kunnen geven dan wij met zijn allen bij elkaar.

Dat ligt er helemaal aan op wat voor mannier zijn longen zijn aangetast. Zijn ze uitgerekt of is zit er lidtekenweefsel door ontstekingen? Uitgerekte longen zullen nooit meer herstellen maar met een bepaalde hoeveelheid lidtekenweefsel is prima te leven. Maar als jouw broer 2 weken in coma is gehouden dan is er waarschijnlijk meer aan de hand met hem, zeker gezien het feit dat hij alles opnieuw moet leren. Ik denk dan ook dat je deze vraag beter aan zijn behandelend arts kunt stellen want op GV zul je geen kundig antwoord krijgen. Sterkte ermee.

Albertino, ik snap dat je het moeilijk hebt. Dat je nu al beelden voor je ziet dat je broer er niet meer zal zijn. Blijf sterk, ook jouw mentaliteit is hierin belangrijk. Blijf positief. Je kan hem helpen, echt waar. Schrijf hem nog niet af. Steun hem. Je kan je je voorstellen dat het nu 5 jaar verder is. Je broer is levend en geniet van het leven. Je ziet dat hij nu meer kan genieten. Hij geniet, hij straalt, hij heeft plezier. Plezier in jouw, zijn naasten en het leven. Hou dit beeld vast. Probeer dit beeld zo vaak mogelijk opnieuw te pakken. Ook als jij het moeilijk hebt, kan je dit beeld creëren. Hiermee zal je hem helpen. Zie dat hij beter wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100