Als een persoon van ouderdom is overleden, kunnen de organen dan nog gebruikt worden voor transparantie doeleinden ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vindt ik een goeie vraag want dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd. +1

Antwoorden (8)

Ja, dat kan, want niet elk orgaan hoeft op zijn eindje te zijn. Er zijn veel bruikbare delen van het lichaam, ook bij ouderdom.
Ik weet echter niet of ze dat dan ook aan jonge kinderen geven...
Het lijkt mij dat in eerste instantie overleven belangrijker is dan hoe lang precies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.Kan iedereen donor worden?
In principe kan iedereen toestemming geven voor donatie van zijn of haar organen. Of iemand uiteindelijk ook donor wordt, hangt af van het moment, de oorzaak en de plaats van overlijden. Ook de lichaamsconditie en de kwaliteit van de organen en weefsels zijn hierbij van belang. De Wet op de Orgaandonatie bepaalt dat iemand twaalf jaar of ouder moet zijn om in het register geregistreerd te staan. Voor het besluit om wel of niet over te gaan tot orgaandonatie is de in het Donorregister opgenomen wilsbeschikking doorslaggevend. Een maximum leeftijd is er niet. Als een potentiële donor overlijdt die jonger is dan 16 jaar, gaat de donatie niet door als één van de ouders of voogd hiertegen bezwaar heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt sowieso alleen maar organen gebruiken als de bloedcirculatie nog volledig intact is , bv na een ongeluk. De patient moet dan overleden zijn op de intensive care. Er zijn ook richtlijnen voor de leeftijd, die varieert afhankelijk van het orgaan van ongeveer 60-80 jaar. Bij overlijden door ouderdom wordt er dus zelden of nooit aan deze voorwaarden voldaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar niet meer alle organen, mede niet vanwege de ouderdom. Soms heb je geluk en zijn de hoornvliezen nog intact, huid is altijd in grote mate nodig, maar organen die tot het einde toe van bloed voorzien moeten worden (nieren, hart, lever etc) zijn vermoedelijk niet meer bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met transparantie doeleinden.?
Door ouderdom overleden personen komen meestal niet in aanmerking voor transplantatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor transparantiedoeleinden lijkt mij onwaarschijnlijk.
Als transplantatie wordt bedoeld, kan dit wel. Er is namelijk ook geen leeftijdgrens ten aanzien van donorschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer iemand door ouderdom is overleden stopt een hart met kloppen waardoor organen niet meer van bloed worden voorzien. Deze organen zijn dan niet meer te gebruiken voor een transplantatie. De leeftijd doet er over het algemeen niet veel toe, wel moeten de organen gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt in principe niet uit hoe oud iemand is, als de organen maar gezond zijn. Wel is inderdaad de doorbloeding van de organen heel belangrijk. Iemand die b.v. hersendood is, is in principe overleden, maar dan zal men toch de organen doorbloed blijven houden voor evt. transplantatie, als diegeen hiervoor toestemming heeft gegeven.