Ik ben nu al 2 jaar geleden voor get eerst ongesteld geworden en er zit nog steeds geen regelmaat in?

Ik ben 2,5 jaar geleden voor het eerst ongesteld geworden en er zit nog steeds totaal geen regelmaat in. Soms ben ik het 4 maanden niet en soms ineens al na 2 weken? Is dit erg en wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Heb je last van stress of ondergewicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, geen ondergewicht en ook geen stress
Ritsuka
12 jaar geleden
Dan naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet te snel naar de dokter lopen hé... geniet eerst nog van de + voor jouw vraag ;-)

Het beste antwoord

Na tweeëneenhalf jaar is het waarschijnlijk niet meer de normale "aanloopproblemen" die elke vrouw heeft.

'Erg' is een groot woord, maar het zou kunnen dat je een hormonale afwijking hebt, waardoor je eierstokken niet helemaal goed functioneren. Er zijn ook andere aandoeningen die invloed kunnen hebben op je menstruaties, zo kan een schildklierafwijking invloed hebben, om maar eens een voorbeeld te noemen. En ik weet niet hoe je gewicht is, maar vooral vrouwen met ondergewicht hebben vaak menstruatieproblemen, omdat je lichaam op deze functie als één van de eerste dingen 'bespaart', zodat je je energie voor andere dingen kunt gebruiken.

Als je je er zorgen over maakt, óf als je andere klachten hebt, is het verstandig om eens je huisarts te bezoeken. Als je geen klachten hebt en ook geen directe zwangerschapswens, is het op zich geen acuut probleem, en kun je er ook mee wachten als je dat wilt. Je huisarts kan wat onderzoeken (laten) doen, en afhankelijk van de precieze oorzaak zou de anticonceptiepil een mogelijke behandeling kunnen zijn om meer regelmaat in je menstruaties te brengen. Mocht het zo zijn dat je onregelmatig bent doordat je geen goede eisprong hebt, dan zijn er andere behandelmogelijkheden op het moment dat je zwanger zou willen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel vrouwen zijn onregelmatig met hun cyclus. De regelmaat kan door zoveel verstoord worden. Het is na 2 jaar waarschijnlijk geen beginners onregelmatigheid meer, dus ik zou even laten onderzoeken door de huisarts of het een lichamelijke oorzaak heeft.
Zo niet, en ben je gemiddeld vaker ongesteld dan 1 x per maand, dan kan je erover denken de anticonceptiepil te gaan nemen om het te regelen. Maar ja, dat is ook niet alles natuurlijk... maar helpt wel.
Maar als jou onregelmatigheid betekent dat je minder menstrueert dan 1 x per maand zou ik er niets aan doen en het accepteren als iets dat blijkbaar bij je hoort.
Kristal
12 jaar geleden
Soms kan ook een te laag lichaamsgewicht de oorzaak zijn.
Controleer bij twijfel je BMI.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij is het ook zo verlopen en pas toen ik de pil begon te nemen is daar een regelmaat in gekomen.

Echt erg is dit niet, het is eerder lastig omdat je nooit met zekerheid weet wanneer jij jezelf moet voorzien op extra bescherming om bloedvlekken op jouw kledij te voorkomen.

Indien jij 'toevallig' een zeer gevoelig en onzeker iemand bent dan ben je meer ontvankelijk voor ontregelende stressprikkels.
In dat geval kan het ook helpen om ergens een cursus of workshop ademhalingstechnieken te gaan volgen omdat je daardoor vaak inwendige storingen of blokkades opheft. Hoe bewuster je leert ademhalen hoe 'normaler' en/of regelmatiger jouw natuurlijke cycli verlopen.

Liefs en Succes ermee!