Vreemde stem, wat te doen(zie extra beschrijving)?

ik heb net de baard in de keel gekregen, maar soms als ik iets zeg of roep wordt men stem heel hoog. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je zegt het zelf al: je heb de baard in de keel. Dan slaat je stem heel vaak over of wordt je stem inderdaad heel hoog. Bij de één duurt dit een paar maanden, de ander kan hier soms wel meer dan een jaar last van hebben. Maar het hoort er allemaal bij, dus maak je maar niet ongerust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord (ook al heb ik zelf nooit de baard in de keel gehad, ken ik wel de verhalen van vrienden;)), dus een + voor jou
Meestal als je de baart in je keel heb praat je met een hele lage stem maar dat kan iedermoment omslaan naar een hele hoge stem. Probeer maar eens zolang mogenlijk aaaaaaaa te zeggen dan hoor je dat je op een moment wisselt naar een hoge stem.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt door een zeer taai slijm dat normaal uit de longen door duizenden trilhaartjes opgevoerd wordt.
Niet alleen op die leeftijd komt het wel voor dat je stem plots héél hoog uithaalt: ook bij sommige verkoudheden komt het wel voor dat je beide stembanden eventjes "verkleven" met een vreemd meisjesaccent dat iedereen doet opkijken, soms met niet-grappige opmerkingen uit de omgeving.